יום שני, 4 באפריל 2011

כוכב נולד חוזרת


אין לי מושג מה יש לי דווקא מהתכנית הזו. ז"א מוזיקה (כמו שאתם גם יכולים לראות מהבלוג הזה) תמיד אהבתי, אבל בMTV ובערוץ 24 - לדוגמא - אני לא צופה בכלל.


ועדיין, כוכב נולד (וגם אמריקן איידול לפעמים) עושה לי את זה.

התכנית עלתה ב-2003, כשעוד הייתי בצבא. אבל כשחזרתי הביתה השתדלתי לעקוב. אח"כ הגיעו שתי עונות זוועתיות, כשבסוף השניה `ירד לי` מהתכנית הזו ובתחילת השלישית כבר בכלל ויתרתי.

דווקא העונה הרביעית תפסה אותי חזק. ג`קו אייזנברג היה הפייבוריט שלי, כשגם רפאל מירילא (איפה הוא?) היה אצלי חזק בתמונה. העונה כולה הייתה בצל מלחמת לבנון השניה, וגם אני - כשהוקפצתי לצבא - שמעתי בטלפון שלל שירים מהתכנית. עד היום הדיסק של התכנית נמצא אצלי בפלייליסט - בעיקר בנהיגות ארוכות לאילת וכו`. `הדרך אל האושר` של דני רובס זה יופי של קאבר, וכמובן שגם ביצוע השיר של ג`קו בגמר.

לפני העונה החמישית התחלתי לעקוב גם קצת אחרי `אמריקן איידול`. במוצאי שבת חברה שלי הייתה נרדמת תוך כדי התכנית ואני טיפחתי לי את המתמודד האלטרנטיבי-מגניב בלייק לואיס, שהגיע לגמר והפסיד בנוק-אאוט לג`ורדין ספארקס.

העונה החמישית של כוכב נולד הייתה גם היא בין החלשות, ולמעט אדיר אוחיון וקצת חן אהרוני, שלומי בראל ואליסיה שפרגה לא ממש החזקתי מהתוכנית.

באמריקן איידול לפני האחרון כמובן הייתי בעד דיוויד קוק שלקח את הילד הטוב דיוויד ארצ`ולטה. גם מקוק וגם מבלייק לואיס שהזכרתי קודם עוד נשמע בהמשך הפוסט.

בכוכב נולד 6 לא היה לי ספק מהשניה הראשונה מי הפייבוריט שלי. לי בירן פשוט תפס אותי מהאודישן, ואני מאמין - גם היום - שהוא זה שצריך לזכות. הכישרון שלו עומד ברמה בינלאומית ונקווה שהוא יצליח לפרוץ את הדרך לשם. גם כרמל אקמן הייתה ברשימת העידוד שלי (אציין מעכשיו - מעולם - אולי בעצם בגמר? - לא סימסתי לאף תוכנית טלוויזיה.)

העונה באמריקן איידול - באופן לא מפתיע - ההעדפה שלי הלכה לאדם למברט המדהים. זה שהוא הפסיד בגמר זו פשוט תעודת עניות לקהל האמריקאי.



לכבוד סיום העונה של אמריקן איידול  - ותחילת העונה של כוכב נולד, כאמור - החלטתי לאסוף את הקאברים האהובים עלי ולרכז אותם. בנוסף הכנתי גם אוסף שמי שירצה יוכל להוריד (ניתן לפנות אלי בפרטי).



אז בעצם מה זה קאבר טוב? קשה לומר. זה יכול להיות קאבר שנותן הסתכלות אחרת על אותו השיר, או פשוט ביצוע ממש-ממש טוב לשיר בגרסתו המקורית. אני חושב שהצלחתי לאסוף כאן דברים גם מכאן וגם מכאן. אז יאללה - בואו נתחיל:



1. Jeff Buckley - Hallelujah

בקאבר הזה עסקתי בעבר, כשתרגמתי את השיר הזה. משהו בקול ובהגשה של באקלי פשוט מוציא מהשיר הזה הכי הרבה שאפשר.




2. Kris Allen - Heartless

מנצח העונה האחרונה של אמריקן איידול מבצע גרסאת כיסוי שלדעתי מראה בצורה הכי טובה איך קאבר צריך להעשות. לקחת שיר היפ-הופ ולהוציא אותו מהאופי חסר הלב (כמה אירוני) של קניה לטובת הבלדה הזו של קריס - זו עבודה מעולה.


אגב, הגרסה כאן היא לא גרסאת הוידיאו. את ההופעה עצמה אתם יכולים לראות באתר של אמריקן איידול

אגב 2, לוקץ` ונצ`י נץ` - שני אמ.סיז שכבר עסקנו פה בהם בעבר ובטח נעסוק עוד בעתיד - הקליטו עבור המיקסטייפ של אורי שוחט ודי.ג`יי אלארם גרסה בשם לב של קרח. ניתן להוריד את הגרסה שלהם בלינק או להוריד דרך הבלוג של אורי ואלארם (כאן בצד) את המיקסטייפ המלא.



3+4. J-viewz/Alien ant farm - smooth criminal

דוגמה טובה לשני פירושים שונים של קאבר היא השיר הזה. Alien ant farm לקחו את השיר של מיקל ג`קסון לכיוון רוקיסטי הרבה יותר והוציאו את המוצר הבא:


ואילו ההרכב הג`אז-אלקטרוני J-viewz (ישראלים!) הוציאו מידם את התוצאה המרהיבה הזו:


עכשיו נותר לכם לבחור איזה גרסה אתם מעדיפים.



5. David Cook - Billie Jean

אם כבר מייקל ג`קסון, אני משער שאת הגרסה הזו שמעתם כבר. אם לא בתכנית אמריקן איידול (ובעצם זו הייתה הנקודה שבה דיוויד קוק סומן בתור המנצח הפוטנציאלי) אז בטח בפרומואים בערוץ 10. דיוויד קוק עשה בעצם משהו חכם - ביצוע משלו לעיבוד שונה מהמקור (כמו שאדם למברט עשה אחריו, ועוד נגיע לזה) קוק עשה ביצוע לעיבוד של כריס קורנל אחרי שהאחרון הקליט את אותו הביצוע לפני כן.




6. Alanis Morisette - My Humps

בכלל, אמנים אלטרנטיבים שמקליטים גרסאת כיסוי לשיר `קליל` יותר זו לא המצאה חדשה. מה שבטוח זו המצאה משעשעת. הנה לדוגמה אלניס מוריסט מתפייטת בבלדה העצובה על החמוקיים שלה. (השיר במקור של פרגי)




7. Vanilla Sky - Umbrella

והנה גרסה משעשעת שלא נתקלתי בה לפני כן לשיר `מטריה` של ריהאנה.




8. אינפקציה - זה היה ביתי

וגם בארץ יש לנו לא מעט קאבריסטים. אני משוכנע ששמעתם את הביצוע של הילה הררי וכלא 6 ל`זה היה ביתי` אבל אינפקציה - למישהו יש מושג מה קורה איתם? - נתנו לאותו השיר גרסה משלהם. (אגב, אותה אינפקציה הקליטה גם גרסאת כיסוי לשיר eye of the tiger וקראה לו `עינו של הנמר`. מומלץ בחום.)




9. Lily Allen - Womanizer

בתקופה האחרונה קאברים נעשו דבר שבשגרה. לילי אלן - לדוגמה - הקליטה ביצוע אקוסטי ומאד שונה מהביצוע המנופח של בריטני ספירס לשיר womanizer מהאלבום האחרון של ספירס.




10. עברי לידר - I kissed a girl

טוב, אני באמת צריך להגיד לכם למה כשעברי לידר שר `i kissed a girl and i liked it` זה נותן לשיר משמעות שונה מאשר שקייטי פרי שרה אותו?




11. מאור כהן - שיר של יום חולין

בכלל, ישראל ממצבת את עצמה כמדינה של קאברים, פרויקט `עבודה עברית` שיצא בחגיגות ה-50 וה-60 של המדינה הוא בעצם אסופת קאברים ענקית. מאור כהן חייב את הזינוק המחודש בקריירה לשני גורמים - מסודרים והשיר הזה.




12. Blake Lewis - You give love a bad name

אם נחזור רגע למתמודדי אמריקן איידול, בלייק לואיס הכניס מימד חדש לקאברים - את הביט בוקס. במקרה הזה הוא לקח בלדת איצטדיונים של בון ג`ובי והפך אותה לבאטל ביט-בוקס מול מתופף.




13. Johnny Cash - Hurt

והנה דוגמה לכמה שיר יכול להפוך להיות מזוהה עם אמן. אתם ידעתם שהשיר הזה הוא במקור של NIN? ג`וני קאש הפך את השיר הזה ל`שלו` בצורה הכי רגישה שאפשר.




*לא מופיע באוסף*

לי בירן - סיוון

חזרנו - והפעם סופית - לשני ביצועים מדהימים מתוך התוכניות שבהן עוסק הפוסט הזה.

ליבי הופיע לאודישנים וביצע שם את השיר הזה רק עם גיטרה. השופטים - וגם אני - היו בהלם. כאן זו אמנם הגירסה בהופעה - פחות טובה לטעמי - אבל היא מצוינת גם כך.

סתם נקודה למחשבה - זה שיר של יגאל בשן. השיר שליבי ביצע בגמר נכתב ע"י עוזי חיטמן. אתם חושבים שהוא מעריץ של הופה-היי?




14. Adam Lambert - Mad World

לא באמת חשבתם שנדלג על השיר הזה, נכון? הביצוע הזה - גבירותיי ורבותיי - הוא לא פחות מבית-ספר לאיך לעשות קאבר. הביצוע המקורי הוא אמנם של טירס פור פירס, אבל העיבוד (אמרתי לכם שנשתמש עוד פעם בביצוע של עיבוד מחודש) הוא של גארי ג`ולז מתוך הסרט `דוני דארקו`

אדם - בתור האאוטסיידר של התחרות וגם לא מעט בתור ה`אימו קיד` שלה, מספק את השיר הזה בצורה הכי רגישה וכנה שאפשר לחשוב עליה.


מקווה שתהיה לכולנו עונה טובה ויצירתית של כוכב נולד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה