יום שני, 4 באפריל 2011

סיכום שנת תש"ע בהיפ-הופ הישראלי


אין ספק שהשנה האחרונה הייתה שנה פורייה מאד בהיפ-הופ הישראלי. לא מעט שמות גדולים (פרודוקס, תכל'ס, אורטגה בתור דוגמאות) הוציאו פרוייקטים ולא מעט שמות גדולים אחרים (טונה, 713, שלוש לראש) עשו קאמבק מוזיקלי.
בנוסף לפורום מוזיקה שחורה בתפוז שעשו סיכום שנה מקיף וסחתיין עליהם, רציתי להציג לכם את סיכום השנה שלי. בגלל שכמו שתראו בעוד כמה שורות הוא מסתיים מהר מאד, העדפתי לתת למוזיקה לדבר במקומי - תרתי משמע.

בתור שלב ראשון הבאתי לכם כאן בערך 20 שירים מצויינים מהשנה החולפת. בתור שלב שני פניתי אל חלק מהאנשים הבולטים בתעשייה בארץ ע"מ שיתנו הם את סיכום השנה שלהם. וזה השלב להודות לכל מי שהסכים לכתוב עבור הפוסט הזה, וגם למי שרצה ולא יכל מפאת קוצר הזמן.
ועכשיו לעניין שלשמו התכנסנו כאן - סיכום השנה:

לדעתי אנחנו הולכים לדבר על שני אלבומים מהשנה החולפת גם בעוד לא מעט שנים. האלבום של תכל'ס, שהמציא כבר תת ז'אנר משלו (הסחבק-ראפ, המקבילה הארץ-ישראלית לG פאנק) והאלבום של פרודוקס שהחזיר את הכבוד להארד-קור היפ-הופ. בנוסף היו לא מעט חבר'ה שעשו את זה מחוץ ל'מטרייה' של הסצינה והתפשטו גם לרחבות הריקודים ולמועדונים - האידיוטים, התיירים ובוקה בהחלט נתנו ייצוג מכובד.
אז אחרי המנה הראשונה אפשר להתחיל עם המנה העיקרית. ונתחיל עם...

שיר השנה: פרודוקס – סשנים בחדר
זו ללא ספק הייתה השנה של פרודוקס, שקצרו ביקורות ושרפו במות לאורכהורוחבה של הארץ, השיר הזה הופיע גם במיקסטייפ שההרכב שחרר, אבל עם הביטהחדש וההקלטה המחודשת - הפך להיות לשיר השנה שלי.
הרכב נוסף שעשה כאן לא מעט רעש הוא תכל'ס שהוציאו אלבום בכורה מצופה מאד (שקדם לו מיקסטייפ מעולה שנה שעברה) והרימו מופע השקה לפי הדיווחים היה מדהים (לצערי נאלצתי לפספס אותו). תכל'ס, לדעתי היו לוקחים את תואר 'אלבום השנה' בהליכה בכמעט כל שנה קודמת, והם ממשיכים לעבוד ולהמציא את הסחבק-ראפ.
סיכום שנה: נאצ'ה (מההרכב תכל'ס)

אלבום השנה?
פרודוקס. אין ספק שפרודוקס עשו פה הרבה רעש שהגיע אפילו מעבר לסצנה, הוציאואלבום הארדקור משובח ביותר! הרימו מופע השקה עם הרבה האהבה של הקהל! אזכולם אחרי ותעלו כבר על מדים!

שיר השנה?
קצת קשה לעקוב כשהדברים פה לא יוצאים כסינגלים ולרשת מגיעההמון מוזיקה. אבל אם יש אלבום שממש תפס אותי והוא  החיים בבלוק של פישי ומתוכו אדולן וזוהי השכונה שירים פשוט מצויינים!

מה אני עשיתי השנה?
בעיקר קרעתי את התחת יחד עם החבר'ה שלי מתכל'ס עללהוציא את אלבום הבכורה שלנו וכל מה שהיה סביב זה, הייתה שנה מעולה גםבשבילנו וגם בשביל ההיפ-הופ בישראל.

2011 - שובו של הסחבק
!

אם זכור לכם, השוויתי בין האלבום של תכל'ס לאווירה של 'עספור'. ההרכב 'האידיוטים' – מעין סופר-גרופ מקומי שכולל את איזי, סקיי, רון בי והמפיק-ראפר 69, הקליט שיר שמתבסס על שיר הנושא של עספור. התוצאה – לדעתי – מצוינת.
מסופר גרופ אחד לסופר-גרופ אחר: השבט. אמנם ההרכב בצורה המקורית שלו התפרק, אבל אחד מחלקיו הוציא לאחרונה מיקסטייפ מעולה (תחת השם הברור – 'מיקסטייפ בייבי'), ואף גנב את ההצגה בשיר 'עיר מקלט' מהאלבום של פרודוקס. אותו 'חלק' נקרא טונה מן ג'ונס, והשיר הזה הוא טריביוט לאחד ההרכבים המשפיעים – הרד הוט צ'ילי פפרז.
סיכום שנה: טונה-מן ג'ונס

אלבום השנה?הדג נחש עם האלבום החדש שלהם – 6.

שיר השנה? סשנים בחדר של פרודוקס.

מה אני עשיתי השנה? עבדתי על מופע חי שהתחיל לרוץ כבר בשבוע שעבר עם להקה מדהימה (הופעה קרבה ב9.10 בלבונטין). על 2 מיקסטייפים בשם מיקסטייפ בייבי, עליהם עבדתי עם קספר שאחד מהם כבר יצא לרשת בחינם וניתן להוריד אותו מעמוד הפייסבוק. ועל פרוייקט גרוב בשם אקווריום אותו הפקתי במשותף עם חבר בשם נירו והוא נמצא כרגע בשלבים מתקדמים
.

סופר גרופ אחר – אם כי של די.ג'יים – הוציא אלבום בתחילת השנה. סוליקו קרו. סוליקו יצאו מגבולות הארץ והופיעו בחו"ל עם אמנים רבים, וחלקם נמצאים על האלבום. בשיר הזה, לדוגמה, תומר יוסף 'שלנו' משתף פעולה עם SAZ – ראפר מרמלה ועם גוסטפייס – ראפר שמוכר מהרכב ההיפ-הופ הגדול של שנות ה-90 – הוו טאנג.
כמו ששמתם לב, היו לא מעט שיתופי פעולה מוצלחים השנה, והנה אחד המוצלחים בהם. קאשי הוציא בתחילת השנה מיקסטייפ שבו הוא מארח לא מעט חבר'ה. הקליפ הזה צולם בהופעה וכולל בתוכו את מיטב האמ.סיז של הסצינה.
סיכום שנה: בזוקה

אלבום השנה?
אלבום השנה שלי הוא של אקסום עם אלבום הבכורה– שאמנם יצא לפני קצת יותר משנה אך עדיין מחזיק כאלבום כיפי, חדשני ומשפיע בתחומו.

האלבום מכיל את הלהיטים של הצמד משכבר הימים, עם הפקות מצויינות וטיונים קליטים במיוחד שלא משאירים אף אחד אדיש. שיתופי הפעולה המעולים באלבום תורמים רבות גם הם לאווירה הכללית והמפוקסת.

אקסום שיחקו אותה בענק השנה גם בהופעות בארץ וגם במסעותיהם בארה"ב – ואין ספק שהאלבום הזה הוא הראשון מיני הבאים והמבורכים שעוד יבואו עלינו לטובה. יאללה נתניה!

שיר השנה?
 אני חייב לתת לפרודוקס על  "סשנים בחדר" שאותו אהבתי במיוחד מאלבום הבכורה המעולה – "תחיית המתים". פשוט עשוי היטב בלי להכביר במילים.

מה אני עשיתי השנה?


השנה יצא לאור הפרויקט של צ'ולו – "ספיישל" שלקחתי בו חלק עם מספר שירים חדשים והפקה בפועל. התארחתי גם בסינגל "רוחות מלחמה" מאלבום הבכורה של צ'ה שיצא לרדיו. בנוסף, הייתי אורח בדיסק של פרודוקס ובפרוייקט מעולה של סולג'יי וראס ג'וב– "סולג'וב" שצפוי לעשות הרבה עניין השנה. וגם לקחתי גם חלק באלבומו של סמואל עם השיר "זה להיט". מעבר לזה, היו גם מספר הופעות מעניינות בהן לקחתי חלק השנה והזכורה ביותר מבחינתי הייתה בחגיגות 15 שנה למאד מאן שהיה הצלחה מרשימה במועדון הבלוק – אותו אני אזכור במיוחד בזכות הסאונד המעולה שהיה שם.
ראפר מצוין אחר שעבר מתחת לראדר השנה הוא פלד. הבחור, שמאז פירוק הצמד 'פלד ואורטגה' עבד מאד בשקט, שחרר את אחד הלהיטים הטובים של שנת תש"ע. אורי שוחט וכהן על ההפקה כאן.
קאשי, כאמור, שחרר מיקסטייפ בתחילת השנה ובהמשכה התחלנו לראות סנוניות מהאלבום הבא שלו. 'הראפר שעושה רוק, הרוקר שעושה רגאיי' שחרר לפני כחמש שנים אלבום בכורה מצוין, ומאז הקהל רק סופר אחורה את הזמן. מדובר באחד הפרפורמרים הטובים בארץ, עם השפעות מוזיקליות מכאן ועד להודעה חדשה.
סיכום שנה: קאשי

אלבום השנה?האמן שאותו בחרתי הוא בוקה, שהוציא את המיקסטייפ 'העולם שלי, העולם שלכם'. אני לא מכיר אותו אישית אבל  הוא מאד הרשים אותי השנה  וזה קצת מפתיע אפילו אותי כי אני לא מתחבר כל כך לצד הזה של ההיפ הופ " המצ'ואיסטי " אבל הוא באמת משהו מיוחד  שסוחב לך את האוזן ברגע שאתה שומע אותו ,יש משהו שמרגיש בו טעון  ומסקרן וגם מאד אותנטי ו"רעב" .ונוסף לכל זה נשמע חו"ל  כיף לראות את זה מהצד.

עוד להקה שלקחה את זה עד הסוף מבחינתה היא פרודוקס  עם אלבום לא מתפשר ששם זין על הכל . שלושה אם סיז עם פלואו כל כך מיוחד שלא היה קודם בארץ ללא ספק הזכירו לי תחושות עבר משנת 96 כשמעתי את וו טאנג קלאן . נשמע שכל מה שחשוב להם בחיים זה פשוט לעשות ראפ . זה מדהים שעוד יש דברים כאלה  :-)

ואני חייב עוד קטנה: ראפר ומפיק תותח שהופתעתי מאד ממנו השנה הוא "ראף". קול מיוחד , טקסטים ופאנצ'יםשחודרים מעבר לפלואו הלא מתפשר שלו ושכל זה יושב על ביטים מוקפדיםאבל עם סאונד כל כך של פעם (במובן הכי חיובי של המילה) הופכים את ההאזנה לשירים שלו למשהו חוויתי.

שיר השנה?
ללא ספק שיר נחמה של הדג נחש. מדהים כמה שנינות בטקסט עמוק, נוקב וביקורתי יכול להיות בעל גרוב כל כך מזיז ומשמח מצד שני.פלואו כיפי, שיר מפוצץ בהוקים אחד אחרי השני ,הפקה וסאונד מושלמים ,שילוב אוריינטלי מדויק והכי חשוב הטקסט.....

מה אני עשיתי השנה?
אני עבדתי ממושכות אך מאד  במרץ  על  החומרים  החדשים  שלי עם אנשים יקרים  כמו פילוני, בן הנדלר, אורי שוחט, ג'וני, והלהקה שלי שמרכיבה מהטובים שבנגני ארצנו:תומר צדקיהו, עדי הר צבי ואייל שפינדלר. יחד כולם בשיתוף פעולה נדיר שלא יוצא כל יום ליראות בין אנשים כאלו מוכשרים עבדנו על האלבום השני שלי שיקרא "קונפליקט" שיצא בקרוב. חוץ מזה בתחילת השנה  הוצאתי את  המיקסטייפ שנתן להרגיש טעימות מהתהליך באלבום וגם ספיישלים שכולם שואלים אותי אם יהיו באלבום ואני עונה שלא, בשביל זה עשיתי מיקסטייפ. כדי לתת לקהל עוד חומרים אקסקלוסיבים שלא יהיו בשום מקום רק במיקסטייפ.:-)

השנה גם הוצאתי שני סינגלים  ושני קליפים חדשים שזו הייתה חוויה אמיתית לעשות אותם . בכלל אחד הפרסים במה שאנחנו עושים  זה קליפים. אני אישית נהנה מזה בטירוף . שני הקליפים בוימו על ידי קובי פלשמן, במאי ובנאדם מוכשר בטירוף שגם ידע להוציא ממני מה שצריך כדי שהקליפים יהיו באמת עד הסוף. חוץמזה יצא לי לעבוד עם קבוצות נוער ולתת להם מושג או שתיים על כתיבה ויצירה

ובכלל החיים יפים .. :-) מאחל לכולם שנה שמחה  מלאת עשייה בלי מחשבה על תוצאות רק על למצות את הדרך

ומוסיקה, מוסיקה, מוסיקה .

אפשר להגיע למוסיקה שלי דרך הפייסבוק או דף היו-טיוב


אז כמו שקאשי כתב, אחד האמנים הבולטים השנה (למרות שלא שחרר עדיין את האלבום שלו, כנראה שצריך לשמור משהו לשנה הבאה) הוא ראף. מפיק-ראפר שעבד עם כל השמות הגדולים בתעשייה וגדל 'מתוך הסצינה'. ההפקות שלו הן בסאונד חו"לי לחלוטין, ובאופן אישי מזכירות לי מאד הפקות של די.ג'יי פרמייר הגדול. בקטע הזה, לדוגמה, הוא אסף 6 ראפרים (בנוסף לעצמו) להרים את הקטע הזה.
ואם בחו"ל עסקינן, אמן נוסף ששחרר אלבום בכורה הוא TOB. הבחור מייצג את לוס אנג'לס והוא חלק מסצינה ישראלית שמתפתחת במקום. כאן הוא מארח שני ראפרים ישראלים. את אלבום הבכורה שלו (שזכה לשם 'חומוס באר') אפשר להשיג ב'מאד מן' בתחנה המרכזית בת"א.
סיכום שנה: TOB

אלבום השנה?
תכל'ס לדעתי הוציאו אלבום מופת השנה.

שיר השנה?
קשה לי לתת רק שיר אחד. אולי 'פלטינה מחומשת' שפותח את האלבום של פרודוקס.

מה עשיתי בשנה האחרונה?


אני אמ.סי מלוס אנג'לס ולמרות שגדלתי בחול עושה ראפ בעברית. הוצאתי השנה את אלבום הבכורה שלי בשם 'חומוס בר'. האלבום הופק על ידי יותם "הנביא" ואני מארח בו את טובי הסצינה כמו אורטגה, נצ'י וחסיד.

האלבום נמכר במאד מאן ובמעגלים (הערה: מדובר על מעגלי פריסטייל בהם נפגשים ראפרים לפריסטיילים מדי פעם) ברחביי הארץ.

הרכב שעושה את זה מההתחלה (ואני מוכרח לציין עושה את זה טוב יותר משנה לשנה) הוא הדג נחש. למעשה מדובר בהרכב ההיפ-הופ הישראלי היחיד שעדיין מוצא את עצמו ברדיו ובמיינסטרים. הדג מצליחים לערב מוזיקה טובה (ומדובר אשכרה במוזיקה, ולא בביטים כמקובל בעולם ההיפ-הופ) עם טקסטים חדים ונוקבים.
סיכום שנה: קנדוג

אלבום השנה?
קוטג' היה השנה? אם כן אז זה זה, אחד הכותבים האנדרייטד שיש כאן, וחבל. וייבים טובים טהורים והפקות כיפיות.אם לא אני אלך, בטח כמו כולם, על פרודוקס. אם יש קריטריון של קאמבק השנה, הייתי אומר שההארדקור ראפ חזר השנה בגדולבזכותם של פרודוקס, שלעומת הדג נחש מוכיחים שעם הפקות לעניין והרבה כישרוןגם היפ הופ אגו ושירים כבדים אפשר לעשות בלי שזה ישמע מזויף.

שיר השנה?
דג נחש (ויהודה קיסר), שיר נחמה: ההוכחה הסופית שאפשר לעשות היפ הופמיינסטרים איכותי וחזק בלי ליפול לתבניות משעממות וקבועות, ואפילו עם קצת אמירה בפנים.

מה אני עשיתי השנה?
חוץ מזה שהתחתנתי, התרכזתי בעיקר בכתיבה, לרוב לשירים לאמנים אחרים (מפזר טקסטים לכמה שיותר כיוונים), וכרגע גם שוקד על רעיון טלוויזיוני מסוים.גם החלפתי את איזי בהרכב התיירים במספר הופעות וקיבלתי אישור מחברתהתקליטים של אמינם לבצע גרסה רשמית בעברית ל-whem i'm gone שאני מבצע יחדעם השחקנית יובל וין (הידועה בתור "הילדה מרמזור")

כפי שקנדוג ציין, השנה הייתה שנת הקאמבק של ההארדקור ראפ, הרכב שעושה הארדקור כבר לא מעט זמן הוא ההרכב 'סאדייל'. עד לשיר הבא היה לי תמיד קשה להתחבר להרכב, כנראה בגלל המבטא הרוסי שנשמע לי 'לא זורם' באוזן (בשירים בעברית). כאן הם הביאו פצצת הארדקור, שנקראת, בפשטות, 03 Hardcore.
גם הצד השני של ההיפ-הופ קיבל השנה זריקת מרץ, בעיקר מידי הסופר-גרופ 51% שמורכבת מהארכיון (אבי ואבי) וטאבו פלוס על המיקרופונים. אלבום הבכורה שלהם יצא לפני כ-4 שנים, ואחרי שינויים בהרכב, שוחרר השנה האלבום השני 'זהו'.
סיכום שנה: אבי (מההרכב 51%)

אלבום השנה?
תכל'ס. אמנם באופן אישי פחות התחברתי למוזיקה, אבל אובתור אמן בעצמי - החבר'ה האלה עשו בית ספר לכולם ביחס לאופן בו צריך לנהלקריירה במאה ה-21 ואיך ממתגים אמן חדש. הכול אצלהם נעשה נכון מצד אחד ולאנשמע-נראה מאולץ מצד שני.

שיר השנה?
אני אהיה סופר קלישאתי אבל לדעתי אי אפשר לעבור את השנה הזו בלי לדבר עלפרודוקס ועל תכל'ס. לכן, שיר השנה שלי הוא "סשנים בחדר" של פרודוקס - שלושהחבר'ה רעבים על ביט אכזרי ביותר. הם לא צריכים שום דבר מעבר לזה. השיר הזה, כמו הרבה שירים אחרים אצל פרודוקס, גרמו לי להיזכר מה כל כך אהבתי בהיפהופ. נצ'י נצ' הוא אמ סי השנה.

מה עשיתי השנה?
השנה סוף סוף יצא האלבום השני הרשמי של 51% - "זהו". (לחצו על הלינק להורדה) האלבום נעשה בחלקו הגדול בסוף 2007, חודשים ספורים לאחר שהאלבום הראשון של 51% יצא. אז הייתה התוכנית להוציא אלבום כל שנה ופעלנו במרץ בשביל להשיג אתזה. בפועל, החיים היו חזקים מאיתנו - עבודה, לימודים ומערכות יחסים גרמו לנו לשים את האלבום בצד (מידי פעם המשכנו לעשות עוד דברים - טאבו יצר אלבום נוסף עם ג'וזף כחלק מהפרוייקט גמר שלו, הקלטנו עוד לא מעט שירים שחלקם הגדול נכנס ל"שירים מהבוידעם", צ'ה, שהחליט לעזוב את 51% עבד על אלבום הסולו שלו גם כן). השנה סוף סוף זה יצא.

באלבום הזה ניסנו לקחת כמהדברים מהאלבום הקודם ולהמשיך איתם הלאה. בגדול, החלטנו שבאלבום החדש לא יהיו שירי "פאנצ'ים" ולא שירי היפ הופ המדברים על היפ הופ. איך שאנחנו רואים את זה, האלבום הזה ניסה לגעת באספקטים האישיים של החיים שלנו כפי שאנחנו מבינים אותם אל מול מה שקורה בסביבה שלנו - חבר'ה המתחילים להתקרב לגיל 30 ומנסים להתמודד עם החיים שלא מציעים להם הרבה. הרבה אנשים אומרים שאנחנו נשמעים "פלצנים המדברים בשפה גבוהה מידי, עם מטאפורות מורכבות מידי", יכול להיות שזה נכון - אבל אלה מי שאנחנו (או לפחות, ככה בחרנו לגשת לאלבום הזה).

אפילו שירים שמדברים כביכול על היפ הופ ("מפורסםמספיק" ו"היפ הופ הרס לי ת'חיים" ו"פוטו רצח") ניסו לגשת לעניין מזוויות אישיות. מבחינת הביטים גם כן ניסנו לקחת את הדברים הטובים מהאלבום הראשון וללכת איתם הלאה - קצת בום באפ, קצת שירים שקטים (שאני באופן אישי הכי מתחבר אליהם בהיפ הופ שלי), וקצת "חריקות".

ההיפ-הופ השנה התנהל לא מעט על גבי הרשת, ואחד מאלו שניצלו את זה בצורה הטובה ביותר הוא לוקץ'. לוקץ' לקח שיר שהוקלט לבר-מצווה של ילד עלום שם, ועשה לו מעין 'קאבר' קומי (לקטע המקור: כאן). גרסת הכיסוי זכתה ללמעלה מ-350,000 צפיות (!) ביו-טיוב.
הרכב נוסף שעשה השנה קאמבק אינטרנטי הוא ההרכב 'שלוש לראש'. למיטיבי לכת זכור אולי השיר 'זוז מצד לצד' שההרכב הקליט עם מומי לוי. מעט אחרי שהחבר'ה השתחררו מהצבא הם סיימו את אלבום הבכורה שלהם, אך הוא לא ראה אור. השנה הם התחילו לשחרר את השירים ממנו.
סיכום שנה: אבישי Run-N-Gunסלע (מצוות ההפקה של תכנית הרדיו 'בייס' מוזיקה שחורה המשודרת ב-100FM)

אלבום השנה?
אלבום השנה שלי הוא "תחיית המתים" של פרודוקס. ההרכב הצעיר, האנרגטי- ובעיקר, הרעב - הזה, מוכיח כמעט בכל קטע מקטעיו של האלבום את הרצון הבוערבהם. אבל מעבר ליכולת הביצועית של סולני הלהקה, מה שבולט אף יותר הואהעטיפה ההפקתית. שקל (גילוי נאות - חבר, על אף שלא התראינו המון זמן, לבושתי) משלב באלבום הזה (דימוי מדויק מאוד - שכחתי כבר של מי) בין טהרןלשאולין, אלבום שהוא כולו היפ-הופ טהור: פצצתי, בועט, מזיז את הראש. אלבוםעם הרבה כבוד לקודמיו, אבל כזה שמבהיר טוב מאוד לבאים בתור - איך עושים אתזה בדיוק. מש.ב.ק.ס עד לוו טאנג קלאן. גם האלבום של תכל'ס ושל 51% מתחרים חזק על התואר.

שיר השנה?
שיר השנה שלי מגיע מההרכב השני שתפס את עיני השנה - תכל'ס. הייחוד שלהחבר'ה האלה (נדמה לי שההגדרה הכי קולעת של "חבר'ה" בהיסטוריה של היקום נוגעת אליהם), הוא שמעבר לכך שמדובר בהיפ-הופ נהדר, יש שם גם הרבה מאודמוזיקה. השיר שבחרתי הוא דווקא "הופ! עוד סחבק בחדר". יש שירים יותר טוביםבאלבום, אבל אם יש שיר שמבהיר בעיניי את המהות התכל'סית - זה דווקא השירהפשוט הזה. הוא מסמל את המרד של תכל'ס (אם להיות מעט פומפוזי) - המרד שלהם הוא ב"עזבו אותי, באמשכם". בייאוש הגדול מהויכוחים הגדולים, מהפוליטיקות, מכאבי הראש. ובכך, מייצג כהלכה את הדור שלו - שחיפש כל מיני אמונות, ונטשאותן, ועכשיו בסך הכל רוצה לחיות את החיים בשקט, לשחק פרו עם החבר'ה. אניילד מהדור של תכל'ס. לא כל כך התחברתי לשביל הבריחה בו הם צועדים, אבלבהחלט התחברתי לראש. בכך הם המראה הכי טובה, ללא ספק, של ילידי 1987 (וקרוביהם)

מה אני עשיתי השנה?


היחסים שלי עם ההיפ-הופ בשנים האחרונות היו מעט מורכבים. מעין אהבה-שנאה. מצד אחד המשכתי לעקוב אחרי מעלליו של ההיפ-הופ הישראלי, אבל כבר לא הייתי במרכז העניינים כמו פעם. התבגרנו, השתנינו. מאז שהייתי עמוק בתנועת הנוער, שאהבנו לקרוא לה "סצינת ההיפ-הופ הישראלית", כשריחפתי בין ערבי חישגוזים ומסיבות בג'י ספוט, הספקתי כבר להתגייס, להשתחרר, אפילו למצוא עבודה. מן הסתם, גם הטעם המוזיקלי שלי התבגר מאז. משהו בי גם קצת לעג לילדותיות המובנית שיש בסגנון, וגם ההשטחה של ההיפ-הופ בגרסתו האמריקאית לא עזרה להתלהבות שלי. כנראה שכשאתה בן 23, יוצא מהצבא בדרך לעבודה חדשה (יש, ברוך השם), אתה לא יכול ממש לקרוא לעצמך "היפ-הופ הד".

ובכל זאת, האונה האורבנית עדיין פועלת במוח. עדיין, לשמוע אלבומים כמו של פרודוקס ותכלס - מרגש אותי. עדיין אני מוצא את עצמי מתלהב מסינגלים חדשים שמושמעים ב"בייס - מוזיקה שחורה היום", תכניתו הנפלאה של מומי לוי שאני מלווה עד היום כל שבוע. משהו בי כנראה קצת מתגעגע לאז, לימי הסצינה. בשנה האחרונה רכשתי ארבעה אלבומי היפ-הופ ישראליים (פרודוקס, תכלס, קוטג' וסוליקו), ואפילו הלכתי לשתי הופעות גדולות (מסיבת 15 השנה למאד מאן ב"בלוק", והופעת ההשקה של תכל'ס לפני שבועיים), ככה שהנתק מעולם ההיפ-הופ לא הושלם אף פעם. מי יודע, אולי אפילו הקשר מתחדש.

הרכב נוסף שפרץ השנה (וחיממו אף את תכל'ס) הם 'דורג'מן' שנותנים היפ-הופ שמזכיר קצת את כהן@מושון ופיזדה פאמילי זצ"ל. גם בקליפים, אגב, יש איזו קריצה לשני ההרכבים האלה. אגב, למי שתהה – כן, זה תבור מעספור.
ראפר נוסף, שכבר צויין כאן קודם לכן, הוא בוקה. בוקה שחרר השנה את המיקסטייפ 'העולם שלי, העולם שלכם' (לחצו על הלינק להורדה) ולשיר הבא קיבץ את טובי האמ.סיז בארץ מכל הגוונים.
סיכום שנה: בייבי ג'י (כלא 6, רזידנט מועדון הג'י ספוט)

אלבום השנה?  . פרודוקס- הרכב עם המון אנרגיה וטעם של פעם. לא מתפשרים על צליל ולו במיל ועושים את מה שבא להם איך שבא להם וכמה שבא להם תוך שילוב של ראפרים עם סקילז ומפיק שלדעתי שיחק אותה בענק באלבום הזה.

תכל'ס- הרכב נחמד מאד מלא בהיפ הופ חיובי וצחוקים שמייצג מנטליות מדוייקת של חבר'ה שהשתחררו ועדיין לא סגורים על למה הם לא סגורים על עצמם. מלא בהומור הפקה נחמדה מאד וגיוון בנושאים.

בוקה- המיקסטייפ שלו מראה שיש היפ הופ טוב גם מחוץ לקליקה של הברזילי והבלוק מגיע עם סיפור חיים די קלאסי לראפר וזז סביב קשת רחבה של קוספטים מבחינה מוזיקלית שיש להם פוטנציאל להגיע לכמויות קהל גדולות מהמועדונים ועד לאוטו ואפילו סתם בבית.

שלושת הפרוייקטים האלו אמנם מבשרים בשורה משמחת אבל עדיין צריכים עוד קצת להתבשל ולהתחשל. לדעתי השנה הקרובה זו השנה היותר קשה שלהם, עד עכשיו הייתה רק דרישה לעבודה קשה היום התווספו עוד שתיים מלבד עבודה קשה יש חובת הוכחה(אחרי הכל הם צברו קהל) ודרישה לעליית מדרגה ולקיחת הסטייל המיוחד שיש לכל אחד מהם לשלב הבא. הלוואי ובשנה הבאה אני אוכל לכתוב שכל אחד עשה את זה והגיע יותר גבוה משנה שעברה גם אם לאו דווקא מדובר בתקשורת.

כמובן שיש כמה פרויקטים שלא הזכרתי. את מי שכן הזכרתי בחרתי ע"פ קריטריונים של שחרור מיוחד של קטעים בפורמט מסיים(אלבום- מיקסטייפ וכו') ביחד עם באז שהדבר עשה בחוץ. לכל השאר שהם רבים וטובים(אפילו טובים מאד) אני מאחל המון בהצלחה.

שיר השנה?
אם צריך לבחור שיר זה יהיה סשנים בחדר של פרודוקס. אבל חשוב להזכיר גם את יאללה של תכל'ס ואת האינטרו-העולם שלי מהמקסטייפ ששל בוקה.

מה אני עשיתי השנה?
מבחינתי זו שנה שההיפ הופ הישראלי הגיע בה עם בשורה מסוימת. אם הייתה לפני כמה שנים עלייה מאד חדה שהסתיימה בדעיכה לא ברורה, כאן ללא ספק מורגשת בנייה איטית וזהירה בלי ניחוח של טרנדים ובלי גורמים חיצוניים שתופסים טרמפים. מאז עלייתם של הפייסבוק והיוטיוב בשנים האחרונות האמנים בעצם הרוויחו המון כח בקידום לקהל גדול שלא צריך להיות תלוי בלוחות זמנים או אינטרסים כלכליים של אף אחד, מה שעזר לאמני היפ הופ מקומיים לדחוף את המוזיקה שלהם לייחצ"ן את ההופעות שלהם והכי חשוב להראות שיש לזה קהל. יופי שיש מספר זרמים בהיפ הופ שזה דבר שלא היה בשנים קודמות. מה שהיה אז זה או החבר'ה התל אביבים עם סטייל אחד או הירשלמים עם סטייל אחר היום הדבר הזה קורה אחרת יש מגוון יותר רחב בהמון רבדים של ההיפ הופ ואני אישית מאד מברך על זה.

מבחינת עבודה באופן אישי - נכון בכמה שנים האחרונות היינו (כלא6) רדומים משהו מאחר וכל אחד מצא לעצמו כיוון שונה בחיים, אבל דבר אחד ידענו אם עושים משהו בתחום המוזיקה זה יהיה ביחד. אז נכון עמית עשה כמה דברים פה ושם, איתמר הקליט גם הוא. אני בעיקר התרכזתי בתיקלוט (רזידנט במועדון הג'י ספוט בת"א) ועכשיו המגמה היא לחזור להקליט ביחד. כרגע אנחנו עובדים על חומרי הגלם(ליריקס ביטים וכו') ואח"כ נחזור לאולפן שזה משהו שבאמת המון זמן לא עשיתי באופן אישי בטח לא במסגרת של כלא6. מקווה שיהיה לי קצת יותר מה להגיד על עצמי בסוף השנה הבאה עלינו לטובה.


אם נחזור רגע להארד קור ולקאמבקים של השנה, הרכב נוסף שעשה קאמבק הוא ההרכב 713 (לשעבר GA CLAN) שאחרי כמה שנים של שתיקה חזר להוציא שירים ולהשתתף בערבי הופעות (את הקאמבק עשה בערב היום-הולדת 15 שנה למאד-מאן). ההרכב מביא את ההיפ-הופ הקשה (כמו שאולי שיערתם, הם הושפעו מאד בתחילת הדרך מהWu-tang clan) והשמועות טוענות שאלבום בכורה או-טו-טו כאן.
ראפר נוסף שעשה המון השנה הוא אורטגה, לאחר ששחרר את המיקסטייפ 4:47, אורטגה עבד על לא מעט אירועים בסצינת ההיפ-הופ ושחרר לא מעט חומרים מתוך פרוייקט חדש. על הדרך הוא מצא זמן להתארח בלא מעט פרוייקטים נוספים (רק בדף הזה תראו אותו עם סאדייל, ראף, קאשי ובוקה). הקטע הזה הוא אחד מהחומרים החדשים שלו
סיכום שנה: אורטגה

אלבום השנה? תכל'ס.בגלל הוויב הטרופרז המקורי שמשחק תפקיד דומיננטי בהפקה של מק דדי בשילוב הטקסטים של החבר'ה עצמם והייחוד של כל אחד מהם בתור אמ.סי. , חוץ מזה שהם ההרכב היחידי שהופעות יושבות טייט בדינמיקה בין החבר'ה על הבמה וכל החיזוקים תמיד אבל תמיד במקום וזמן.

שיר השנה? פלד - מוגז עדין.כי יש דברים שפשוט אי אפשר להשאר אדיש אליהם , פלד רוצח , שרמנטי וכריזמטי כרגיל, שוחט עם ביט מועדנים חם מלא בסאונדים צבעוניים שלא מתחנפים למיינסטרים. וכהן עם פזמון שקט וסקסי. אז שכולם  ( כולל אותי ) דיברו על לרצוח אמ.סיז הבחורה שחזרתם איתה הביתה מהמועדון רקדה לשיר הזה.

מה אני עשיתי השנה?

הוצאתי את הפרוייקט שלי 4:47 (לחצו על הלינק לשמיעה ישירה. לחצו כאן להורדה) ומכרתי בחצי שנה את ה500 עותקים שייצרתי עצמאית. השקתי אותו במופע ענק בברזילי עם למעלה מ450 איש בקהל (מופע ההשקה השני בגודולו בברזילי אחרי ההשקה בת ה900 איש של אקסום ב2009) (וידיאו מההשקה: 1  2). מלבד ההשקה שלי הפקתי את ערבי האולסטארז ואת ערב המאד מאן 15 והתארחתי בהמון ערבי הופעות ( תכל'ס, לוקץ' ,תמיר סטפר וכו') אבל ההופעה שהכי זכורה לי לטובה היא ההתארחות בהופעה של הדג נחש בחיפה.הופעתי בלוס אנגל'ס בהשקת האלבום של טי.או.בי בחסותהפקת הארוע שם וזאת הייתה חוייה לא נורמאלית. הכרתי את הסצנה הישראלית שםשבטח תשמעו עליה גם בקרוב אנשים טובים כמו אל.איי פלואו, טאלנט דיספליי,ג'וקרו וכמובן טי.או.בי - ההבטחה הגדולה.

כשהייתי שם חוץ מלהופיע הקלטתי בשני אולפנים שונים ,התארחתי ברדיו המקומי וכתבתי המון חומרים חדשים. (לשמיעת שני קטעים שהקלטתי שם: 1 2). הקלטתישיר דאבסטפ שהוחתם בלייבל אנגלי מכובד של דאבסטפ ודי מחמם את הלב שיש מסיבות באנגליה שמנגנים את השיט הזה וחוץ ממזה בגזרה הבינלאמית הקלטתי 2 שירים לאלבום הבינלואמי של סקאזי!האלבום לא יצא בארץ (כולו באנגלית ומייעוד לארצות הברית) ומשתתפים בו גם פישי בגדול וסול ג'יי, באחד מהשירים שירי מימון שרה אתהפיזמון ואני בוורס דאבל טיים באנגלית.וכמובן שיש לי על האש לא מעט פרוייקטים הפקות ומה לא לעתיד...
כמעט סיימנו, ובגלל שהתחלנו עם שיר השנה - סשנים בחדר, אם הספקתם לשכוח עד עכשיו - נסיים עם הרימיקס שלו שהוקלט ע"י 'הצד האחר' ואמארה.
סיכום השנה: נצ'י נץ' (פרודוקס)

אלבום השנה? מאוד מאוד אהבתי את האלבום החדש של הדג, הלהקה המעולה הזאת הוכיחה שוב שהגרוב שלהם אדיר, הסאונד שלהם מעולה, המסר שלהם חד ונוקב, ומעל הכל - אפשר לעשות להיטים בקנה מידה ארצי בלי להתפשר על המוזיקה ו/או על המילים. 

גם האלבום של תכל'ס לפנים, גדי עשה כהרגלו עבודה מבריקה, השלושה הוכיחו שהם אמסיז מעולים ומעניינים שיכולים להכניס אותך לעולם שלהם שכולו כיף גדול. (לא נוראעאעאעאעאעא)
אבל מעל הכל - אלבום השנה שלי בהיפ-הופ הוא "זהו" של 51%. מעבר לעובדה שגדלתי על החומרים של טאבו והארכיון, זהו אלבום היפ-הופ נטו. ואלבום מבריק יש לציין. החבר'ה האלה פשוט נותנים משהו שמעולם לא שמעתי כאן, הפקות מעולות, מילים שאין בכלל מה לדבר על איכותן, האלבום כולו - כחבילה, מעולה. זהו הפרוייקט השלישי (!) שלהם כקבוצה, וזה המקום לשבח גם את האוסף המעולה שהם הוציאו " אוסף שירים מהבודיעם" שאותו הם שיחררו (כמו את כל הפרוייקטים שלהם) בחינם, להורדה חוקית באינטרנט. מאוד איכזב אותי שהאלבום לא קיבל את תשומת הלב והחשיפה שאכן מגיעה לו, ובאופן כללי אני חושב שהחבורה הכל כך מוכשרת הזאת מאוד מאוד אנדרייטד. מקווה שבטווח הארוך חובבי ההיפ-הופ המקומי יידעו להעריך את כל מה ש51% שיחררו, אני אישית באמת מעריץ שלהם, ואני לומד מהמוזיקה שלהם המון.
שיר השנה? שיר השנה שלי בהיפ-הופ הוא ללא ספק "מוגז עדין" של פלד. בשנתיים האחרונות פלד שמר על שקט תעשייתי מעורר השראה, המעיט בהופעות ובכלל בדיבורים על העתיד. שיחרר את השיר המעולה הזה (בהפקתם של אורי שוחט ומיכאל כהן) במפתיע עם קליפ ביתי מדליק, ומי יודע איזו עוד הפצצות מטורפות הוא מחזיק באולפן של שוחט? ( אני יודע:)) בוא נגיד ככה -  יש למה לצפות.
ואני חייב לציין גם שאמסי השנה שלי הוא לוקץ'. למה? עזוב את זה שהוא אמסי מטורף, עזוב את זה שהוא קורע מצחוק, עזוב את זה שהוא סיים להקליט אלבום דאנס-פלור א-ד-יר!
הבנאדם נתן הברקה. "ענת בנאי" זה פשוט יציאה גאונית. פארודיה קורעת מצחוק. והחלק הכי טוב הוא, שלוקץ' כלל לא התאמץ בשביל להוציא את השיר הזה כל כך טוב. צחק על תעשייה שלמה(ועל ילד קטן במיוחד) עם ההצלחה ההיסטרית של הלהיט הזה.
מה אני עשיתי השנה?
מה שאני עושה כל הזמן.. חי ונושם מוזיקה. אלבום הבכורה ששקל הגאון ואני הפקנו מוזיקלית, הבייבי השלי, היצירה הראשונה שהיא כולה של חבריי להרכב ושלי! קיבל שבחים וביקורות מהללות. לא ציפיתי, בחיי, כולי אושר. 
הקלטתי והופעתי עם קאשי, צ'ולו, שחר סוויסה, לוקץ', תכל''ס, פלד, פישי הגדול, אורטגה, 51%, אקסום, טונה מן ג'ונס, הצד האחר ועוד רבים וטובים. במסגרת ההרכב-הופעות הלייב בהנהגתו של חיים לרוז אני וסול ג'יי הופענו בכל כך הרבה מקומות בארץ, מקיבוץ דן ליד קרית שמונה, דרך פסטיבל טראנס ליד בית-שאן עד למסעדת דגים ביפו (בשיא הרצינות, היה אדיר) וכמובן ההופעות הקבועות בליין הרגאיי השבועי בלימה הלימה בימי רביעי. אפילו הורדתי וורס על השחרור האחרון של שקל (שיר דאבסטפ שנקרא SMOKIN BLUNTS MAKIN CREAM). ועדיין,מבחינתי זאת רק ההתחלה, יש לי עוד כל כך הרבה דברים להספיק, וכל כך הרבה חלומות שאני רוצה להגשים, כל כך הרבה פסגות לכבוש. בעזרת השם.
אז זהו, סיימנו את סיכום השנה. ללא ספק שנה משובחת להיפ-הופ בארץ.
תודה רבה לכל מי שלקח חלק בפרוייקט הזה. שתהיה לכולנו אחלה של שניה
ואני רוצה לסיים עם שיר אחר מתוך האלבום של פרודוקס: איצ'יבאן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה