יום ראשון, 7 באוגוסט 2011

עשירייה - דיסים בהיפ-הופ הישראלי



ההיפ-הופ הישראלי הוא סצינה קטנה, צפופה ומזיעה. מטבע הדברים במקומות כאלה יהיו הרבה חיכוכים וכשמדובר בכמות אגו של ראפרים - גם מריבות אמיתיות. 
אם בימי הביניים היו נוהגים לפתור את זה באמצעות חרבות או רומחים ואח"כ באמצעות אקדחים, ההיפ-הופ הישראלי הצליח להשאיר את זה ברמת המיקרופון (ברוב המקרים). כמובן שהיו סכסוכים שלא הונצחו על דיסקים (בינהם הריב בין תאמר נאפר וDAM למשפחת תאקט בראשות הצל) אבל הנה מה שאני זוכר בתור המיטב של הדיסים בארץ

(הערה קטנה- לא מדובר כאן על דירוג, כמו שתראו תיכף חלק מזה הוא אסוציטיבי ולכן לא מדורג מהטוב לרע או ההיפך)

10. רון בי - מיסטר רון
על מי? 69, המפיק של ההרכב 'האידיוטים' שרון הוא ראפר בו. או ליתר דיוק היה.
מה הסיפור? לא ממש הבנתי את הפרטים, וזה גם לא ממש משנה. כעיקרון מדובר פה על שני חברים של לא מעט שנים שמריבה על משהו - כסף, לפי מה שאני מבין או טובה אישית שמישהו ביקש ממישהו עבור מישהו (שלושה מישהו, תמיד שיהיו לך שלושה מישהו) שפירקה חברות של שנים והרכב מגניב.
אגב, יש גם תגובה של 69, אבל לטעמי היא הרבה פחות טובה



9. מוקי - מי אמר אני
על מי? חמי ומירו, חבריו (לשעבר, דאז) להרכב שב"ק ס'.
מה הסיפור? עד היום לא ממש ברור אם הייתה אמת מאחורי זה, מוקי יצא כנגד חמי ומירו אחרי האלבום 'כנען 2000' וטען שהם פירקו את ההרכב. בהמשך הוא טען שמדובר רק במשהו ברוח ההיפ-הופ ובקלאש מוזיקלי בלבד, אבל העובדות הן שמוקי עבר לקריירת סולו וחמי ומירו המשיכו ביחד להרכב 'חלוצי החלל'. שב"ק עוד יהיו כאן בהמשך, אגב. יותר מפעם אחת.



8. הצל - שדרג ת'מחר
על מי? סאבלימינל
מה הסיפור? אם אתם לא מעורים בפרטי הסכסוך בין סאבלימינל לצל אין באמת סבירות שאתם קוראים כאן. על רגל אחת - אחרי שהם הקימו את המותג 'סאבלימינל והצל' ואחרי שאותו מותג בדיוק דעך, הצל עזב\הועזב את תאקט, הלייבל שבו יצא לו אלבום הבכורה (ולמעשה האלבום היחיד עד עכשיו). השיר הזה יצא במסגרת פרוייקט 'שדרג את הסלב' שהצל השתתף בו בניסיון להחיות את הקריירה. סאבלימינל לא הגיב לזה מוזיקלית והעדיף לענות בדיפלומטיות על כל התייחסות. אגב, לדיס הזה יש גם אח - סליחה על משחק המילים - בדמות דיס שהוציא יאנגי (איתמר) מכלא 6 על סאבלימינל ובו הוא נכנס בסאב על הדרך בה הוא מתייחס לחברים ומשפחה. הדיס, לפחות עד כמה שאני הצלחתי לאתר, נעלם מיו-טיוב. כרגע ישנה הפסקת אש בין השניים.



7. סגול 59 - גבר
על מי? על הצל
מה הסיפור? כנראה שכל הפוזה המיליטנטית של הצל לא באה לסגול טוב בעין, ואחרי האלבום 'האור והצל' מ-2002 הוא החליט להוציא את הדיס הזה שמנסה להגחיך את הצל. הצל, שניחן בהומור עצמי רק אם הוא זה שיורד על עצמו, לא קיבל את זה בעין יפה והגיב בכאפה לפנים של סגול 59 באחת מהתקריות המכוערות שזכורות כאן בסצינה הזו. בהמשך, אגב, באלבום 'תאקט אולסטארז' הגיב יאנגי בדיס משלו על סגול 59. טוב שיש אחים קטנים שישמרו עליך



6. שב"ק ס' - קרטון לילה
על מי? נמרוד רשף, נימינים.
מה הסיפור? אין לכך אישור רשמי עד היום, אבל די ברור על מי מדובר בשיר הזה. שב"ק, אחרי האיחוד של ההרכב המקורי (פלוס מינוס) החליטו להוציא שיר שמבוסס על Cartoon Character של ג'נרל דיגרי ושצוחקת על 'מיקי מאוס מחופש לטרזן'. אם אתם רוצים לראות כאן פניה לנימי שמתעסק בקומיקס והיה גם מנחה בערוץ הילדים, אתם בהחלט מוזמנים לעשות כן.
אה, זו לא ההופעה האחרונה של שב"ק. חכו.



5. TOB ו-ZK - גבר תשתחרר
על מי? הדיס המקורי הוא בין TOB לסקיי מהאידיוטים, כאן גם ZK מצטרף ונכנס באידיוטים
מה הסיפור? לTOB לא התאים כל הסגנון המועדוני-לייט של האידיוטים ובעיקר של סקיי. הוא גם זרק איזה משהו על איזי ועל השיר (הבאמת לא משהו) שהוא עשה על גלעד שליט. סקיי הוא לא בחור שישתוק (ועוד נחזור לזה בהמשך) אז הוא הקליט איזה משהו לא ברור כזה ואז TOB החזיר וכו' כו'. שום דבר רציני, בקיצור.



4. סקיי - המחלה\לך צ'אן על האף
על מי? ד"ר צ'אן לי ומוגלי
מה הסיפור? או, שאלה טובה. אין לי מושג. הבנתי שזה התחיל בתור איזו מריבה בפייסבוק בכלל. כנראה שגם לצ'אן לא בא בטוב כל הסיבוב שהאידיוטים עושים, ואז הם הקליטו את 'מין לא מוגן' (דווקא מושקע!) ואז הגיע סקיי והקליט את זה. זהו, עד כמה שאני יודע שם הסיפור נגמר.



3. סטרייק\אבי הקטן\51% - למה אתה סתם?
על מי? סאבלימינל
מה הסיפור? שוב אנחנו כאן על הסיפור הזה של המסחריות. הארכיון היו הרכב טיפוחים של סאבלימינל ואפילו הופיעו באלבום הכי מצליח שלו 'האור והצל'. ואז, כמו שקרה ללא מעט מחברי משפחת תאקט, הקשרים איתו נותקו. ואבי מצא דרך לסגור איתו חשבון באחד הבתים הכי חדים שנשמעו כאן (אני משער שתזהו אותו לבד)



2. הפרברים רפיוג'יז\אלפרבר - Shut Da Busta
על מי? סאבלימינל (והסצינה התל אביבית בכלל)
מה הסיפור? סאגת תל-אביב - ירושלים היא סאגה מתמשכת של חוסר אהבה. הפרברים רפיוג'יז תמיד העדיפו לזהות את עצמם עם אלו מ02 ובעיקר נגד כל אלו מ-03. באלבום שלהם Rapperrarium אלפרבר ניצל את ההזדמנות לשלוח חץ - מה חץ, טיל - אל עבר סאבלימינל ואם להיות מדויקים אז לעבר הזנב שתנובה הדביקו לו בפרסומת לקרלו. בדיס הכי קטלני שסאבלימינל קיבל אי פעם. ז"א עד שהגיע נימי



1. נימי\שב"ק ס' - ראפר
על מי? נו, לא הבנתם? סאבלימינל
מה הסיפור? המתיחות בין סאבלימינל לנימי נמשכת בימים בהם 'סצינת ההיפ-הופ' הייתה מורכבת מארבעה אנשים, פלוס מינוס. לנימי הייתה מתישהו שורה 'קובי שמעוני, רוצה להיות כמוני?' סאבלימינל שאל עוד בישראלים עצבניים הראשון 'נו, מי השמוק שעוד דקה יקום ואומר לי שאני נשמע כמו נימנים?' סאבלימינל אמנם ניצח במאבק על דעת הקהל אבל נימי חיכה להזדמנות שלו ובאלבום האחרון של שב"ק ס' סגר איתו את החשבון. השיא היה כשבאירוע חגיגת 15 שנה למדמן - המקום בו הוקלט 'ישראלים עצבניים', כן? סאבלימינל עלה לבמה יחד עם שב"ק ס' ונימי ניצל את ההזדמנות שסאב לא ממש מאופס ודי שיכור כדי לזרוק לו את הוורס הזה בפנים כשסאבלימינל פשוט לא יודע מה לעשות עם עצמו.



וכמה שנשארו בחוץ:
המיתולוגי (שלא נמצא ביו-טיוב):
באיין - שתי עופות.
כוון על אורי שוחט ומג'יק (הרביעיה הפותחת). עד היום לא הבנתי מה ולמה, גם לא ממש הבנתי מה באיין אומר בכלל בדיס הזה. אכל מקרה למעט שוחט שעובד עכשיו פול-טיים כמפיק ומג'יק שמדי פעם מבליח (כמו למשל בפרוייקט 'ספיישל') אין ממש זכר לדיס הזה.


הזה שלא ממש ברור על מי הוא:
אורטגה - באטל
לא ממש ברור על מי זה נכתב, אבל הוא ממוקד מדי (כולל אזכור למכות פיזיות) כדי להיות 'באוויר' ולא מכוון לאף אחד. השמועות דיברו על מישהו מ'כלא 6' אבל אין לי באמת מושג.


הזה שלא ממש ברור אם הוא דיס:
נימי - מגיע מלמטה
התייחסתי כבר לקטע הזה בעשיריה של נימי. השאלה שנשארה פתוחה היא האם נימי קיבל השראה מהבית של קארמה ורצה לעשות לו מחווה על הטראק או האם זה מגיע בבחינת 'כל מה שאתה עושה אני עושה יותר טוב'. או בהיפ-הופית מקומית: תראו איך אני הורג אותו עם הוורס שלו. השאלה הזו נשארת פתוחה.

תגובה 1:

  1. איזה צמרמורת זה לראות את הקטע ממאד מאן 15 אני זוכר איך שסאבלימינל היה עם בקבוק אערק ביד עם סגול...

    ונימי פשוט ירה
    תתתתת תת רמה הזה.

    השבמחק