יום שני, 15 באוגוסט 2011

העשירייה - ביטים (ומפיקים)



אני אחרי כמה שמיעות ראשונות על האלבום של נצ'י נץ' ואחד הדברים שבולטים לי שם הם הביטים ששקל רקח לו (עם דגש על שניים - זה של 'בום שאק לאק' וזה של הטראק שסוגר את האלבום שאני עכשיו לא זוכר את שמו). זה, והעובדה שמישהו מפורום מוזיקה שחורה שתפוז 'הגיש' לי את הרעיון הזה (איך אומרים pitched?) הביא אותי לעשיריה הזו.

כמו שקרה בעשיריות קודמות, גם כאן אני מתמקד יותר בלהביא כמה סגנונות וכמה זוויות ולא בהכרח את ה-10 הכי טובים. אתם תראו כאן 10 מפיקים שונים, ואפשר אפילו להגיד 10 סגנונות שונים של הפקה. כדי שיהיה לכם יותר נחמד גם הוספתי על כל מפיק קצת אינפורמציה לגבי איפה אפשר למצוא את החומרים שלו.

10. אורטגה - מוריד הילוך (מפיק: מאד סטיב מרואו טייפס)
איפה עוד אפשר לשמוע הפקות שלו? רואו טייפס הפיקו את כל האלבום לאורטגה, בנוסף אפשר לשמוע אותם עושים רמיקסים ל'תחיית המתים' של פרודוקס ממש פה
אז מה הסיפור שם? אני לא מספיק מכיר את רואו טייפס, אבל מדובר על חבורה של מפיקים שלא מתמקדים (רק) בהיפ-הופ מסורתי אלא פוזלים יותר גם אל התחומים האלקטרוניים והדאביים (אה, ואחרי שפעם שעברה מישהו אמר לי שמה שאלמו עושה זה לא דאבסטפ - אני מתנצל, אני והגדרות מוזיקליות לא כ"כ הולך ביחד. יכול להיות שזה לא דאב אלא פולקה עממית מניקרגואה, אין לי מושג. לי זה נשמע דאב). כמו שאתם רואים הם כבר הספיקו לעבוד עם תותחי הסצינה, ואפשר גם לשמוע את ההשראות שלהם ב'חופרים בארגזים' ברדיו מד-מן בימי חמישי.


9. בויאקה - מסיבויאקה (מפיק: מוסף)

איפה עוד אפשר לשמוע אותו? למעשה, נראה לי שרק באלבום של בויאקה. אולי יש עוד דברים מאותה התקופה, אבל אני לא מכיר.
על מה מדובר? מדובר למעשה במפיק היחיד ברשימה (נדמה לי) שלא רלוונטי כבר לתקופה הזו. אבל ההפקות של האלבום של בויאקה (מההפקה המקפיצה הזו ועד להפקה הקודרת של 'תהודת זהות' דרך הטראנסים של 'גואה' והרגאיי של 'קונטרה דיכאון') הן כולן על הכסף וכולן (למעט 'כסף קל', לדעתי, שהופק על ידי מומי לוי שעוד נגיע אליו) מצוינות.


8. סאבלימינל - קומנדו מוחי

איפה עוד אפשר לשמוע אותו? אין לי מושג מי המפיק (לא מצליח למצוא בגוגל ואבדה לי החוברת של האלבום), אבל זה פשוט ביט גדול שאי אפשר לוותר עליו ברשימה הזו.
על מה מדובר? סאבלימינל עבד עם לא מעט ביט-מייקרים, חלק מהארץ, חלק מחו"ל (וחלק גם הפקות שלו, לא כולן רעות אגב. לדוגמה "אין אור" מהאלבום הראשון של כלא 6, שהיום נשמע מסונטז, כמו רוב הדברים מהתקופה ההיא, אבל סה"כ מדובר באחלה ביט) אבל זה כנראה הביט הכי טוב שהוא עלה עליו (למעט מעטים שיוזכרו כאן בהמשך) וחבל שהוא מתבזבז על תצוגת ראפ כל כך בינונית. זו כנראה הדוגמה הכי טובה לזה שהפקה מוזיקלית לא מסתכמת רק בביט אלא גם קשורה לאיך שהאמ.סי נשמע על הטראק.


7. פלד ואורטגה מארחים את אקסטרה ג'י, מקדדי ג'י וגיא מר - המחתרת (מפיק: מקדדי ג'י)

איפה עוד אפשר למצוא אותו? באלבומים של הפרברים (הרפיוג'יז והפי.אר טרופרז) ובאלבום של תכל'ס
על מה מדובר? אמנם הוא כבר יצא מתחומי ההיפ-הופ אבל גד 'מקדדי ג'י' חינקיס ידע להתאים בדיוק את הביטים לאנרגיה של פלד ואורטגה באלבום הזה. הסאונד שלו אף פעם לא נקי, תמיד מלוכלך ואף פעם לא עושה חיים קלים למאזין. בניגוד למפיקים אחרים שמנסים 'לא להפריע' לראפר, מקדדי ג'י תמיד תובע את המקום שלו באמצעות הביט על הטראק. זה בולט גם באלבום של תכל'ס שבשמיעה או שתיים הראשונות נשמע עמוס מדי, אבל אח"כ - כשמבינים את החיבור שלהם עם הביט - הופך לחלק בלתי נפרד מההאזנה.


6. תכל'ס - אם 'תה סחבק(מפיק: אקסטרה ג'י)

איפה עוד אפשר לשמוע אותו? לדעתי רק באלבום של תכל'ס. בינתיים.
על מה מדובר? אקסטרה לקח על עצמו את הפקת המיקסטייפ של תכל'ס, ובפעמים רבות הוציא (לטעמי) תוצאה יותר טובה ממה שמקדדי ג'י הוציא מההרכב באלבום. ההשפעות של אקסטרה הן מובהקות, מגיעות מהחוף המערבי והג'י פאנק של דרה, וורן ג'י וחבורת 213 ומתאימות לאווירת הסטלנות של תכל'ס כמו קססה ומצית.


5. סצ'ואן - שאטגאנז (מפיק: טונהמן ג'ונס)

איפה עוד אפשר לשמוע אותו? בעיקר בחומרים שלו. בעתיד, אני משער גם באלבום של השאטגאנז ונדמה לי שגם בכמה טראקים מהאלבום של 'השבט'.
על מה מדובר? אני פשוט מאוהב בביט הזה. בשלב מסוים טונה גם גילה לי שמדובר בסימפול של 'Candy Man' של המכשפות וזה בכלל נהדר בעיני. טונה לוקח את ההשראות שלו הרבה מחוץ לעולם ההיפ-הופ החל ממייקל ג'קסון דרך רד הוט צ'ילי פפרס ועד לאריק איינשטיין.


4. כהן@מושון - מה קורה לי

איפה עוד אפשר לשמוע אותו? באלבומים של כהן@מושון, באלבום 'משלוח מיוחד', באלבום החדש של לוקץ' ופחות או יותר אצל כל ראפר שיודע מה טוב.
על מה מדובר? מיכאל כהן נכנס אלינו קודם כל עם האלבום של 'כהן@מושון' כחלק שגם מראפרפ וגם מפיק. עם הזמן הוא ביסס את המעמד שלו כאחד מטובי המפיקים בארץ, ויחד עם אורי שוחט (חכו שניה, תיכף מגיע) יצר את חוליית המפיקים הטובה בארץ כרגע. כל השמות הגדולים עוברים אצלו ואצל אורי - החל מלוקץ', אורטגה, פלד וכו'. ההשפעות שלו מגיעות ממפיקים כמו מאדליב וג'יי דילה (ז"ל) ומראה הרבה כבוד לאולדסקול.


3. פרודוקס - סשנים בחדר (מפיק: שקל)

איפה עוד אפשר לשמוע אותו? בינתיים רק ב'תחיית המתים', באלבום הרמיקסים לתחיית המתים, על האלבום של נצ'י ובחומרי דאבסטפ שהוא משחרר לרשת
על מה מדובר? בלי לקחת שום דבר משלושת האמ.סיז, הרבה מהאפקט של האלבום של פרודוקס הגיע מההפקות. שקל לקח את המוזיקה הפרסית שהוא שמע בבית, חתך אותה והפך אותה למשהו שכל אמ.סי ישמח לזרום עליו. מה שיפה בקטעים שלו הוא שהוא לא מגביל את עצמו לסגנון אחד, אלא מרשה לעצמו להתפרע, מביטים סטייל פו-שניקנס (כמו סשנים בחדר) דרך הפקות סטייל מייק שינודה ('הולך מכאן') ועד לדאבסטפ והדאנסהול מהתקופה האחרונה.


2. קוואמי - חופשי חופשי (מפיק: אורי שוחט)

איפה עוד אפשר לשמוע אותו? בכל מקום. באמת. לא נתחיל לפרט עכשיו, חבל על הזמן של כולם.
על מה מדובר? אחד מהמפיקים הותיקים והמוערכים בארץ, עוד מהימים של 'האור מציון' (גם שם יש לו הפקות, יחד עם מג'יק בימיהם כ'הרביעייה הפותחת') ועד לאלבום של לוקץ' (שהוא הפיק יחד עם מיכאל כהן). לדעתי שוחט גם המפיק שהכי מקפיד להתעדכן בסאונד שלו ולהתאים אותו למגמות בעולם.


1. סאבלימינל, הצל, שי 360 ומומי לוי - הציר (מפיק: מומי לוי)

איפה עוד אפשר לשמוע אותו? בעיקר אצל החבר'ה הישנים - באלבומים הראשונים של סאבלימינל, כלא 6, קוואמי. וכמובן באלבומים שלו.
על מה מדובר? לטעמי המפיק הטוב ביותר והיצירתי ביותר שהיה כאן בארץ, ובטח שמדובר על הביט הטוב ביותר. לצערי בשנים האחרונות אני פחות שומע הפקות שלו וזו הזדמנות טובה לקרוא למומי לחזור להפיק!






ואלו שלא ברור אם הם קשורים לרשימה או לא:
אקסום - פתאום באנו (מפיקים: סוליקו\סאבו וקותי)

צוות ההפקה הנהדר של סוליקו, יחד עם קותי, הם מלחינים\מפיקים נהדרים. אני לא בטוח אם אפשר להגדיר אותם כמפיקי 'היפ הופ', אבל האלבומים שלהם בהחלט נהדרים, וגם האלבום שהם הפיקו לאקסום מומלץ בחום (בעיקר בחום, עם ערק, נרגילות ואבטיח)

תגובה 1:

  1. קומנדו מוחי - ביט של מטרו,
    ואחד החריפים.

    השבמחק