יום חמישי, 21 ביולי 2011

העשירייה - סאבלימינל



הרעיון הזה מתבשל לי בראש מאז שבתחילת אפריל בתוך ארבעה ימים קטלתי את האלבום החדש של סאבלימינל מצד אחד ומצד שני היללתי את נמרוד רשף כאילו מחר בוטל. אז ראיתי שהיה מחר, והיו גם עוד שלושה וקצת חודשים, ונראה לי שהגיע הזמן לתת גם את הקרדיט לראפר המצליח במדינה, שכשבא לו - עדיין יכול להיות הכי טוב.

כשבאים לבחור את העשיריה של סאבלימינל יש לו הרבה יותר שירים אופציונליים מאשר לנימי, לדוגמה. ארבעה אלבומי סולו (כולל אחד עם הצל), אלבום אחד עם משפחת תאקט ועוד אי-אלו התארחויות עם ראפרים (כלא 6, לדוגמה. שלא לדבר על הופעות אורח עם ראפרים ממשפחת תאקט) או זמרים (מומי לוי, שירלי צפרי, אייל גולן ועוד), תוסיפו לזה 3-4 שירים שיש לו ב'ישראלים עצבניים' המיתולוגי ושירים שיצאו בכל מיני מסגרות שונות והגענו כבר לכמות נכבדת מאוד של שירים.

בבחירה של העשירייה ניסיתי לתת ייצוג לכל תקופה ולכל זווית של סאבלימינל. אחרי ניפוי הגעתי ל-13 שירים שמתוכם צמצמתי ל-10. שלושת השירים שנשארו בחוץ עדיין ראויים לאזכור (ויהיו גם בפלייליסט היו-טיובי שיצורף מאוחר יותר).
הראשון הוא ריספקט מהאלבום 'תאקט אולסטארז' שבו סאבלימינל יוצא נגד המבקרים שלו, בתקופת פוסט-שוקו קרלו.
השני הוא זזים עם הבאס מהאלבום 'האור והצל', עם וורס נפלא של סאבלימינל שגם מזכיר את אירוע השיא של ההיפ-הופ הישראלי 'היפ-הופ בפארק' שבו סאבלימינל, כמו שהוא שר, נקע את הרגל מאחורי הקלעים ועלה לבצע את 'תהודת זהות' עם כסא ודלי עם קרח וכשהוא קם לבצע את הוורס שלו כל הקהל התרומם ביחד איתו.
השיר השלישי והאחרון הוא תאקט אולסטארז שלקוח מהאלבום 'תאקט אולסטארז' (מפתיע, הא?), השיר היה הסינגל הראשון מתוך האלבום הזה והביא את סאבלימינל ככוכב המיינסטרים הגדול ביותר באותה התקופה ובשיר הזה הוא למעשה מוצג בתור הסנדק של כל משפחת תאקט בהפגנת כוח מרשימה מאד לדעתי.

ועכשיו, אחרי ההקדמה הארוכה הזו, הגענו לעשיריה הגדולה. נתחיל, כראוי, מההתחלה:

10. צ'ולו מארח את סאבלימינל - לא לבד (מתוך ישראלים עצבניים 1:1)
בשנת 1997, סאבלימינל היה נער בן 17, וחזק בתוך עניין ההיפ-הופ המקומי. הריליס הראשון, שהפך מאז למיתולוגי, היה הדיסק 'ישראלים עצבניים 1:1' שהיה למעשה אוסף של ראפרים מקומיים שאיגד צ'ולו הגדול. לסאבלימינל היו על הדיסק הזה 5 הופעות (למיטב זכרוני) - 'מתפלל' ו'האור' לבד, 'לא מפסיקים' ו-Hip-Hop soldier עם משפחת תאקט (שאז כללו בעיקר את דאבל אימפקט) והשיר הזה - שבו צ'ולו מארח אותו. מבין כל השירים רק השיר הזה נשאר, כשהחיבור בין סאבלימינל לצ'ולו ממשיך להיות אפקטיבי גם בהמשך.


9. סאבלימינל מארח את הצל וצ'אקי די - מTA ל-LA (אלבום: האור מציון)

השיר הזה הוא מהאלבום 'האור מצוין', הראשון של סאבלימינל כאמן סולו. שיר פאן בתוך שרשרת של שירים 'כבדים' יותר שנמצאו באלבום. השיר עזר לסאבלימינל לחבר את החבר'ה שרגילים להיפ-הופ האמריקאי להיפ-הופ הישראלי.


8. בוסקילז מארח את סאבלימינל ומטרו - עולה שלב (אלבום: לא ידוע עדיין)

אמנם סאבלימינל דאג להחתים לא מעט ראפרים אצלו בלייבל, אבל כמו שראינו קודם (ונראה עוד בהמשך) הוא דואג תמיד להשמע הכי דומיננטי על הטראק. למרות קפיצה כרונולוגית לא קטנה קדימה, עדיין שומעים את השילוב של ההיפ-הופ האמריקאי בשירים של סאבלימינל. בניגוד להרכבים אחרים שניסו להביא את ההיפ-הופ 'אליהם' בשירים של סאבלימינל, בדרך כלל, יש קריצה ברורה להיפ-הופ החו"לי.


7. מומי לוי מארח את סאבלימינל - שטח ההפקר (Remix) (מהאלבומים 'היפ סול' של מומי לוי ו'תאקט אולסטארז')

חיבור חשוב נוסף שהיה לסאבלימינל הוא עם המפיק\זמר סול מומי לוי, שדאג לו גם להפקות גדולות וגם לפזמונים בלא מעט מהשירים. במקור בשיר הזה אמור להיות סימפול של ביגי, אך כיוון שבסופו של דבר לא התקבל 'קלירנס' (אישור להשתמש בזכויות היוצרים) עבור הסימפול, הביט שונה מעט. סאבלימינל מציג כאן את 'הפלואו השבור' שלו, פלואו שהוא השתמש בו גם באלבום 'בדיוק שחשבתם שהכל נגמר'. לדעתי מדובר על אחד הטראקים הטובים ביותר שיצאו לרחבות הריקודים עם הפקה מעולה של מומי לוי.


6. סאבלימינל עם אילן באבילון ורמדי - I Like It\משאולין לתל-אביב (אלבום: תאקט אולסטארז)


עכשיו כשאני עובר עוד פעם על רשימת השירים אני רואה שמבחינתי יש הפרדה ברורה מאד בין החמישיה הראשונה לשניה. סאבלימינל נותן כאן שוב את ה-A גיים שלו ויוצא ענק מול שני ראפרים שהם ביננו די בינוניים. אני זוכר שהשיר הזה שודר לפני יציאת האלבום והייתי שומע אותו בלופים בהקלטה מעסק שחור. הוורס השני של סאבלימינל כאן בהחלט חבר של כבוד ברשימת בתי-האגו-הטובים-ביותר בארץ (מה גם שאני שפוט של חריזת 'חרוז אחד')


5. כלא 6 עם סאבלימינל, הצל, שי 360 וצ'ולו - ישראל (מהאלבומים 'כלא 6' של כלא 6 ו'תאקט אולסטארז')

שיר 'הרבה ראפרים על טראק' מצוין, וכאן - לראשונה בעשיריה שלנו - סאבלימינל נותן את מה שבשמו הוא עשה ראפ (ז"א חוץ מכסף) - להעביר מסרים. סאבלימינל, בניגוד ללא מעט ראפרים אחרים, לא מפחד 'לחנך' עם השירים שלו וזה גם מה שהביא לו את הפרסום הגדול - הרכיבה על גל המסרים הציוניים בעת האינתיפדה השניה. כאן הוא מצליח להתבלט מעל כולם עם בית מצוין.


סאבלימינל, הצל ומומי לוי - חי מיום ליום (אלבום: האור מציון)

השיר שהביא לסאבלימינל את הפריצה הגדולה שלו ומיצב אותו בתור 'הראפר של המדינה'. ההפקה הגאונית של מומי לוי שגם נמצא על הפזמון, סאבלימינל והצל מגישים את הבתים בלהט שרק שני חיילים יכולים לתת. התלבטתי קשות בנוגע למיקום של השיר הזה (3 או 4) אבל במבחן הזמן השיר הזה עומד פחות טוב מזה שבא אחריו.


סאבלימינל, הצל וסיוון - האור והצל\החגיגה נגמרת (אלבום: האור והצל)

כמו הרבה שירים אחרים שלו, גם השיר הזה מזכיר עד מאד שיר של ראפר מחו"ל (במקרה הזה שיר נשכח של DMX) אבל השיר הזה מוכיח משהו אחד גדול מאד - אין תחליף לאמת על המיקרופון, כשהליריקס מתחברים לרגש (וזה גם נשמע ככה) ואתה פשוט מאמין לראפר ולמה שהוא שר. מדובר לבית ספר לאמ.סיז ב-6 דקות. פשוט ככה.


2. סאבלימינל - פרופורציה

אני זוכר את הפעם הראשונה ששמעתי את השיר הזה, עם חבר טוב שמכיר את סאבלימינל. זה היה מחוץ למועדון וסאבלימינל קרא לנו בשביל לשמוע את השיר. אני הייתי בהלם. זה היה שיא תקופת ה'שופוני' של סאבלימינל (לפחות עד הסיבוב הנוכחי עם דנה אינטרנשיונל) עם 'תאקט אולסטארז' ופתאום השיר הזה שנשמע לי כל כך כנה וכל כך - זהירות, קלישאה לפניך - אמיתי. 
אני לא יודע אם זה היה איזשהו טריק יחצ"ני של סאבלימינל להכניס את השיר הזה לאלבום שכולל בתוכו שירים סתמיים להפליא כמו 'טורו', 'באבא בא' ו'קלאסית ופרסי', אני מעדיף לחשוב שלא. אני מעדיף להאמין שזה שיר שבא להציג איזו נקודת שבירה בחיים של סאבלימינל. לא נקודה ששינתה אותו, אבל אפילו הפרספקטיבה של השנים שעברו והידיעה שזה לא השתפר לא מורידה מהגדולה של השיר הזה. שוב - אמת צרופה על המיקרופון וביט פשוט.
אגב, אולי שמתם לב - זה השיר היחיד ברשימה של סאבלימינל לבד.


1. סאבלימינל, הצל, שי 360 ומומי לוי - הציר (אלבום: האור והצל)

הבחירה של השיר הזה לא אמורה להפתיע את כל מי שמכיר אותי. בשיר הזה אין איזה מסר עמוק, או 'אמת' גדולה. פשוט ביט ענק. פזמון אפקטיבי ושלושה ראפרים שבאים לטרוף את המיקרופון. סאבלימינל כאן בולט מעל כולם ולפחות לי אין ספק שאם הייתי צריך לקחת וורס אחד שלו - זה היה הוורס הזה. פשוט גדול.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה