יום שני, 10 בינואר 2011

אני רק השאלה


להגיד שההיפ-הופ הישראלי מושפע מההיפ-הופ בחו"ל זה כמו להגיד ש... אמממ.... לא יודע. לא מוצא מטאפורה מספיק מדויקת. ההיפ-הופ האמריקאי למעשה הגדיר את ההיפ-הופ הישראלי, בעיקר תודות לסאבלימינל והצל, אבל עוד קודם נימי הביא את דאס אפקס לשב"ק ס' (ותודה למפקד שלי בצבא, שבאמת אני לא זוכר עכשיו את השם שלו, שהציג את ההרכב האולטרה-מגניב הזה בפניי). אבל יש פעמים שבהם ההשראה הזו עוברת קצת את הגבול והופכת להיות ל'השאלה', כדי לא להשתמש במילים קשות יותר. רוצים כמה דוגמאות? תפתחו רמקולים\חברו אוזניות ונצא לדרך. רק לפני כן - אני לא מכניס כאן עניינים של סימפולים או דגימות, מדובר על ליינים שמאד-מאד-מאד מזכירים ליינים אחרים.
נתחיל מאחד ההרכבים האהובים עליי (ולשם הגילוי הנאות - לפחות אחד מחברי ההרכב הוא גם חבר קרוב) - כלא 6. עוד לפני שהם לקחו שירים ישראלים כמו 'זה היה ביתי' או 'לא יכול' וסימפלו אותם לאלבום השני שלהם, היה להם שיר מאד מאד חביב בשם 'אין מסיבה' באלבום הראשון. 
אמנם בגרסת האלבום השיר נעטף בגיטרות של הדורבנים, אבל אפשר עדיין לשמוע השראה די ברורה. לזכותם ייאמר שאם כבר לקחת השראה ממישהו אז הסופר-גרופ הצרפתי המעולה סאייאן סופה (כמו סופר, לא כמו הג'יפ) קרו הוא אחלה אילן להתלות בו

אם דיברנו בהתחלה על שבק ס' אז באלבום 'כנען 2000' היה להם שיר (שבזמנו אמרו שהוא כוון לאיש ההרכב בעבר נימי נים) בשם 'קרטון לילה' 
השיר הזה 'מושאל' משיר בשם Cartoon Character של ג'נרל דגרי:
עם זאת, יש לציין שבעולם הראגיי והדאנסהול מאד נפוץ שאמנים עושים שיר שהוא למעשה על אותו הרידים (מקצב, מוזיקה) כמו אמנים אחרים. די.ג'יים משחררים את הרידים הזה לחופשי ובמקרים מסוימים גם יוצאים אוספים עם אותו הרידים - עם ביצועים של אמנים שונים עליו. ככה לדוגמה גם 'קונטרה דיכאון' מהאלבום של בויאקה הוא על רידים כלשהו (אני באמת לא זוכר איזה... אבל השיר כאן כי הוא אחלה שיר וכי בויאקה זה תמיד טוב)

נחזור להיפ-הופ. אחד מהלהיטים הגדולים בתחילת שנות ה-2,000 בארץ היה 'תני לי אהבה' של מסיקה (אבי, לא מירי). 
עכשיו, מילא שאנשים מפספסים את זה שמסיקה מכין ביטים משאריות של ביטים קודמים שלו, אבל איך פספסו את ה'השאלה' של הליין מtrade it all (part 2) של פי. דידי ופאביולס? 
נתקדם עוד קצת קדימה, סאבלימינל הוא אחד שאוהב לקחת השראה מכל מיני מקומות, ניחא לקחת את זוהר ארגוב ל'טורו' אבל קחו למשל את השיר 'לא יכול לישון'
וקחו את 'Can't go to sleep' של הוו-טאנג
אהם. כן.

עוד מאותו אחד, עוד בתקופה שבוסקילז היה חלק ממשפחת תאקט הוא הוציא קטע בשם 'עולה שלב'
השיר עצמו לא רע בכלל, אבל הוא יותר מדי מזכיר את הפזמון כאן:
מפיפטי? באמת?

נמשיך עם בוקה (שכבר דיברנו עליו כאן) שהוציא מיקסטייפ שנקרא 'העולם שלי, העולם שלכם' ובו יש שיר שנקרא 'נראית לי בסדר'
עכשיו אני לא סגור על העולם שלו, אבל בעולם שלי יש שיר של זמר בשם מיליון סטיילז שנקרא Miss Fatty שהפזמון שלו נשמע ככה:

הרעיון לכל הפוסט הזה עלה לי אתמול כששמעתי את השיר הזה (חריף מדי, של צ'אן, מוגלי ואיזי) ואני פשוט לא מצליח להבין מאיזה שיר של טימבאלנד הוא מושאל. אם מישהו עולה על זה, אני אשמח

מכירים עוד שירים מושאלים? תנו כאן בתגובות. אהבתם? שתפו את החברים ותנו בלייק.

למי שלא שם לב- יש אפשרות חדשה ליצור איתי קשר, באמצעות המייל court.voices@gmail.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה