יום רביעי, 28 בספטמבר 2011

סיכום שנת תשע"א בהיפ-הופ הישראלי


שנה עברה, שנה חלפה ומתישהו סאבלימינל יקליט לזה קאבר. אבל עד שזה יקרה, הגיע הזמן לסכם את השנה שעברה על ההיפ-הופ המקומי.

שנת תשע"א הייתה סה"כ שנה מצוינת להיפ-הופ המקומי. הסצינה המשיכה להתרחב, קיבלנו לא מעט פרוייקטי בכורה (נצ'י, ZK, פיטיות', חסיד) כמה ותיקים יותר (סגול 59, אורטגה, לוקץ', כהן@מושון) ואפילו שני פרוייקטים שכבר לא חשבנו שנשמע מהם - משלוח מיוחד של פלד ואורטגה ו'קלאנולוגיה' של 713.  ההיפ הופ המקומי התרחב למדיות חדשות והקליפים היו די במרכז השנה - מתישהו אני אעשה על זה עשיריה באמת - ו'התפשטנו' אל רדיו האינטרנט עם מדמן FM. גם בתחום הסיקור של ההיפ-הופ המקומי גדלנו – חסיד כתב ל'טיים אאוט', מתן שרון ל'נענע 10' (ועוד בנענע 10, ליאור שיינברגר, שמשדר את 'כבשה שחורה' יחד עם חסיד, כבר עשה סיכום של אלבומי השנה) והחבר'ה החדשים שגיליתי השנה – אסף וטאשסקי מ'המרתף של וטאשסקי' והקרוקד קיד מIsrael Is Real.

לכבוד סיכום השנה החלטתי להזמין - כמו בשנה שעברה - את טובי האמנים והמוחות בהיפ-הופ המקומי כדי לסכם את השנה מהזווית שלהם. העובדה שנכנסתי' לפייסבוק עזרה לי להגיע לחבר'ה שאחרת לא הייתי מגיע אליהם... אבל אני מקדים את המאוחר.
כדי לעשות סדר בדברים, הצגתי בפני ה'מרואיינים' ארבע שאלות (למרות שזה בכלל מפסח): מה שיר השנה שלך, מה אלבום השנה שלך, מה עשית בשנה האחרונה ומה אתה מתכנן לנו לשנה הבאה. מי שרצה להוסיף - הוסיף. אני סה"כ ערכתי את הסדר בצורה שנראתה לי נוחה לקריאה.

זו הזדמנות מצוינת להודות (בפעם הראשונה ולא האחרונה) לכל מי שלקח חלק בסיכום הזה.
השנה גם הסיכום הכתוב הזה יגובה בתוכנית מיוחדת של 'קולות מהפרקט' שתשודר ביום רביעי בבוקר אז בלי הקדמות מיותרות.... נתחיל עם המבוגר בחבורה.

חן רותם (סגול 59) –
מבחינתי, השנה הזאת התאפיינה בעיקר בסימני התבגרות והתפתחות של רבים מהאמנים בהיפ הופ הישראלי, וזו מגמה מבורכת מאוד. השנה ראינו גם הרבה יוצרים צעירים, מוכשרים ושאפתנים, שמשחררים שירים לאינטרנט מדי יום כמעט. הבעיה היא שהשפע הזה גורם לטרקים טובים להיבלע בתוך לא מעט חומר ברמה נמוכה וקשה לברור את הפנינים מן הזבל. לכן, אתייחס כאן בעיקר לשירים / אלבומים שיצאו בצורה רשמית, פחות או יותר:

- האלבומים של פרודוקס בסוף השנה שעברה וזה של נצ'י נץ שיצא בסוף השנה הזו, הציגו קולות רעננים ורעבים בהיפ הופ הישראלי, כאלה שלא באו משום מקום אלא "שילמו מיסים" בדרך לאלבום בכורה. ולכן זכו גם לאהדת הסצנה.

- גם אורטגה, במיקסטייפ ובאלבום אינטרנטי, הוכיח השנה שהוא אמן שבהחלט לא קופא על שמריו ומתפתח לכיוונים מעניינים ואישיים יותר.

- כנ"ל לוקץ', שאלבומו החדש, המופק להפליא, אמנם כולל לא מעט דאחקות, כהרגלו, אבל בין לבין צצים גם שירים אישיים וחושפניים יותר - ועל האומץ והכוונה מגיע לו כבוד.

- קוואמי, שהלך למחוזות מוסיקליים חדשים, עם האלבום בהפקת רמי פורטיס

- כהן ומושון, שהאלבום שלהם (שיצא ממש בימים אלו) נשמע מצוין, מעיד על עליית מדרגה ביכולות ועושה המון כבוד למוזיקה הישראלית, עם שלל סימפולים מצוינים ומפתיעים.

- חסיד, טונהמן, פלד ו"אבירי השולחן העגול" שיחררו השנה טרקים / מיקסטייפים שמעידים על פוטנציאל גדול ווייב ייחודי. נקווה שילוו בהמשך באלבומים רשמיים, שלמים ומלאים.

- אם יורשה לי, גם סגול 59 הלך לכיוונים חדשים השנה. האלבום "עוד נוסע אחד" שהוצאתי הוא אלבום בלוז-רוק, בו אני כותב, שר ומנגן גיטרה (לצד חברים טובים כמו גבע אלון, דן תורן, רונה קינן, חברי רד באנד, גדי אלטמן ועוד) האלבום הופק ע"י אמיר אסטליין, גם הוא מראשוני סצנת ההיפ הופ בישראל ("אמ.סי מני". זוכרים?) וגם הוא עוסק היום בסגנונות אחרים- מרוק אקוסטי ועד רגאיי.

- לא מעט מפיקים צעירים ומוכשרים בלטו השנה. נזכיר את Raw Tapes, את שקל, את ראף וכמובן את שירוטו הצעיר, שהוא בן בית אצלי, במלוא מובן המילה. בין הראפרים הצעירים ששחררו חומרים השנה בלטו אצלי באוזן פיטיות' מפתח תקווה (בירת הראפ החדשה?) עם ביטים טובים ומילים אינטליגנטיות. קצת שפשוף והתמדה מצידם - ויש סיכוי טוב שעוד תשמעו עליהם...

שיר השנה שלי הוא "רשימת דרישות" (להורדה כאן), שיר שהוקלט במהירות ותוך התנדבות מלאה של כל העוסקים בדבר, לתמיכה במחאה החברתית האדירה ששטפה את ישראל בחודשים האחרונים. תמיד מעניין לשמוע שיתופי פעולה בהיפ הופ וכאן מדובר בשמונה אמ.סי'ז, כל אחד מהם נותן את הזווית האישית שלו על המצב החברתי/פוליטי/כלכלי בישראל 2011.  וולקן, קוואמי, קלקידן, סגול 59, אלפרבר, אמ.סי קלין, פישי הגדול ומוחמד מוגרבי (מסיסטם עאלי). היה מרגש להקליט את זה ועוד יותר מרגש לשמוע את השיר בוקע מהרמקולים במהלך ההפגנה הענקית בכיכר המדינה. להיפ הופ היו כמה תפקידים: להרקיד, להקפיץ, לחרמן, לעצבן. להגיב על מה שקורה כאן ועכשיו זה אחד התפקידים היותר חשובים שלו. אני מאוד גאה בשיר הזה, שבא במקום הנכון ובזמן הנכון.
 
שתהיה שנת שלום, שוויון, סולידריות ושינוי,
שנה מלאה במוזיקה טובה,
סגול 59.

מיכאל כהן (כהן@מושון) –
אוקיי, אז לאלבום השנה אני חושב שאין ברירה אלא לבחור את האלבום של נצ'י. עדיין לא האזנתי לו בהאזנה מלאה, אבל באופן כללי צריך להעריך את הבנאדם על זה שהוא קורע את התחת ורק הולך ומשתפר כל הזמן.
חשוב לציין את raw tapes, החבורה המדהימה של המפיקים שגם אחראית לאלבום האחרון של אורטגה וגם לפרוייקטי הרמיקסים לפישי ופרודוקס - החבר'ה האלה מפיקים פצצה ויש להם סטייל שאף אחד לא נוגע בו. מקוריות זה שם המשחק

לשיר השנה יש לי שתי בחירות: צוות ניקיון של ראסטוק, עם קלין ונצ'י, שפשוט יש לו ביט פצצה ופזמון מבריק, והוורס של ראסטוק שם מקורי בטירוף.. והבחירה השנייה היא "כמה נשלם", שיר המחאה של פישי הגדול, שכל דבר שהוא עושה, לא משנה כמה זה שכונה, תמיד יהיה ברמה אחת מעל כולם... בעוד אנחנו וחברינו לסצנה מנסים ללהטט מילים ולמצוא כל הזמן התחכמויות חדשות, פישי תמיד חוזר לבסיס וללב ותמיד קולע בול. הראפר הכי טוב בארץ, נקודה.

מבחינת פרויקטים - יש כמובן את החדש של כהן@מושון, שגם הפקתי את רובו... חוץ מזה הפקתי עם שוחט את האלבום של פלד שכבר קרוב לסיום, וגם הפקתי יחד עם שוחט שני קטעים ללוקץ' האחרון... מעבר לכך עשיתי כמה רמיקסים לפרויקטים של רוו טייפס... 
בשנה הבאה אני מניח שייצא הפלד, וגם אני ומושון מתכננים להוציא מיקסטייפ של כל הקטעים שלא נכנסו לאלבום. חוץ מזה יש גם פרויקט סולו שאני מבשל (על אש קטנה ביותר) שלך תדע מתי הוא ייצא


צוות ניקיון - מתוך האלבום 'שכונה כאן אקשן' של ראסטוק

פלאפל קראנק(שיטי-סיטי)
אלבום השנה : רסטוק-שכונה כאן אקשן (להורדה)
רסטוק מצליח להוציא את הפוזיטיב מהנגטיב, וגורם להרגשה טובה לכל מי ששומע את האלבום, גם עם הוא לא סטלן..
שיר השנה : רסטוק - יהיה דבש
-------------------------------------------------------------------------------
בשנה האחרונה הוצאתי את האלבום "פורטפוליו" שהוא אוסף של הרבה שירים ורמיקסים שהפקתי להרבה ראפרים בארץ וגם לעצמי לאורך ה 3 שנים האחרונות ,האלבום כולל שירים מקוריים, מאשאפים, רמיקסים ומגוון ענק של אורחים. להורדה

כמו כן עבדתי השנה הרבה עם ההרכב
sadyle , עם mc klin ו mc kor ruah, עם אורטגה , רסטוק ועוד.. שגם הוציאו מיקסטייפים ושירים שאני מיקססתי , אלבום הדגל שהפקתי השנה הוא "חומוס להמונים" של shitty ct , אלבום פאנק-רוק/ראפ/מטאל , לשמיעה

לקראת השנה הקרובה אני הולך "להזניח" מעט את פרויקט הסולו של הפלאפל קראנק המקורי, אבל עדיין אני הולך להופיע יחד עם רסטוק שלפי דעתי הולך לעלות חזק מאוד בעזרת הכישרון והסגנון הייחודי , וכמובן בקרוב מתחיל סיבוב ההופעות החדש של שיטי סיטי עם 3 חברי להקה חדשים שהצטרפו עקב המעבר שלנו לתל אביב מעכו לא מזמן.. בין לבין נמשיך להפתיע אתכם עם שירים וביטים חדשים מקפיצים ומרעננים, יש למה לחכות..

חייב לתת כבוד לראפרים המעולים זיקיי , פלד , אורטגה, נצ'י נצ' , סאדייל, לוקאץ, בוקה ועוד הרבה טובים שממשיכים לבעוט , יודעים איך להחזיק במות ולהדליק את הקהל וכבוד גדול להם על זה שהם מחזיקים את הסצנה ולא נותנים לה לדעוך..

שנה טובה לכולכם..

פלאפל קראנק המקורי

טאבו+(MASSS)
אלבום\מיקסטייפ: אורבנולוג'י של זי.קיי
שיר השנה: אין דרךחזרה - זי.קיי ונצ'י
יש לבחור הזה שק מרשים מאד של סקילס, הוא מה שנקרא ראפר טבעי, כזה שגורם לזה להישמע קל כאילו ראפ בעברית היה כאן מימיי המפץ הגדול.
---------------------------------------------------------------
השנה צללתי עמוק יותר לתוך ההרכב שלי ושל ג'וזף שנקרא מאססס, הרכב דאבסטפ, הז'אנר הזה עושה לי את מה שההיפ הופ עשה לי בגיל 14, גורם לי לזוז ובעיקר גורם לי לרצות ליצור.
לעובדה שמדובר בז'אנר אינסטרומנטלי בעיקרו, יש את היתרונות המובהקים שלה, אך גם את החסרונות הברורים למי שאוהב לשחק לעברית באיברים אינטימיים.
יוצא לי להתעסק הרבה גם עם ספוקן וורד, שזה גם ז'אנר שמאתגר אותי מאד כנראה כפיצוי על פחות עבודת ראפ.
במקביל יצא לי לעבוד על כמה שיתופיי פעולה בהיפ הופ, גם מהצד של העיצוב הגרפי
את חלק מהתוצרים האלה תשמעו ותראו בעתיד הקרוב, אני מניח.
השנה הבאה, היא שנת הריסטארט הגדול, אני וג'וזף נוסעים לקדם את המוזיקה שלנו בחו"ל עוברים להשתקע בלוס אנג'לס...
דיווחים משם בסיכום של השנה הבאה.

 
דבר איתי על - מתוך המיקסטייפ 'אורבנולוג'י' של זיקיי

TOB

 
אלבום השנה - פרויקט השנה מבחינתי הוא המיקסטייפ של זיקאיי,ראפ ברמות הגבוהות ביותר שהמדינה שלנו ראתה.אבל זה לא אלבום.
ת'אמת שאני מאוד מתלבט בין לוקאץ-נצ'י-אורטגה.3 אלבומים נהדרים ונהניתי מאוד מכולם אבל נראה לי שהאלבום של נצ'י בסופו של יום לוקח,אני חושב שההפקות של שקל עושות את ההבדל הקטן.

 



שיר השנה - שאלה קשה.אני יכול לבחור טופ 5?לא?אוקיי אז הנה ה5 של השנה,ללא סדר מסוים
1. לוקץ' - אצלנו בשכונה. אין הרבה אנשים שיכולים להגיד אני כושי יו יו ולהתחמק מזה,אבל לוקאץ הוא אחד מהם
2. פלד - תן להם בראש - סוואג ופראשנס הם חומרים מאוד נדירים בנוף של הראפ הישראלי,פלד הוא המלך
3. נצ'י נץ' וזיקאיי - שאולין - וייב ווטאנג בעברית זיקאיי רוצח נצ'י רוצח והכימיה בניהם מדהימה
4. נצ'י נץ' - בום שאקה לאק - הגינהום מקנא בחום של השיר הזה
5. אורטגה - אמסי גנדי - כמו שהוא אומר.אורטגה הכי טוב בלהגיד שהוא הכי טוב

מה עשיתי?
עובד על מלא פרויקטים שבראשם המיקסטייפ שלי שכרגע אין לו שם רשמיי אבל הוא 99 אחוז מוכן
הקלטתי שירים עם הטופ של ההיפ הופ הישראלי:בוסקיליז אורטגה בוקה זיקאיי ועוד מלא,חתמתי בלייבל הישראלי\אמריקאי
MSP והופעתי נון סטופ בארצות הברית.
אה, והופעתי בבלוג של אור עמית די הרבה

זיקיי
שיר השנה : "סרט רע" של 713, טראק פשוט שורף , ניקו לדעתי נותן את אחד הוורסים הכי טובים שנכתבו ובוצעו עד היום בארץ. השאיר אותי עם פה פעור.

אלבום השנה : הייתה לי התלבטות רצינית בין "צדיק אחד בסדום" ל"קלאנולוגיה"....אז בחרתי שלא לבחור
לדעתי אלו שני הפרוייקטים שמייצגים הכי טוב את ההתפתחות של ההיפ הופ בארץ.
נצ'י הוציא לנו אלבום מאוד מגוון עם שירי הארדקור, מועדונים, שמח וחפלות, גרם להיפ הופ הכיפי להישמע כיפי עוד פעם.
קלאנולוגיה מייצגת בשבילי את הזוהמה , את הרפש, מחתרת , צנרות , ביוב ואת הלב שיש לראפ הישראלי להציע.

השנה הוצאתי פרויקט סולו ראשון , המיקסטייפ "אורבנולוג'י " שקיבל ומקבל אחלה תגובות עד עכשיו אז אני מבסוט. הכרתי הרבה חבר'ה מוכשרים . הוצאתי כמה קליפים לרשת ועבדתי עם כישרונות מקומיים מטורפים כמו "מאסס דאבסטפ" , נצ'י נצ', פינט , טי או בי ועוד
הופעתי הרבה מאוד ברחבי כנען ובמקומות שלא חשבתי שאגיע להם כמו האנגר 11 מול 2000 +, בבארבי מול 1000 איש מיוזעים בערב היפ הופ רוסי.
אני בשלבים מוקדמים של עבודה על אלבום סולו שיעורבו בו וכבר מעורבים מפיקים שונים עם סאונד שייחודי להם וזה נראה שהולך להיות פרויקט מאוד מגוון.
עד אז צפויים לשנה החדשה הרבה שירים וסינגלים עם אומנים שאני מאוד מעריך ושצינה שלנו ומחוץ אליה ( חכו ותשמעו ).
חוץ מההרפתקה האישית שלי התחלתי להתעסק בהפקה לאומנים צעירים תחת השם "ivibe" עם ולאדי דובינסקי הידוע גם בשם "פינט" מ"טרו קלאן" וסיי אבשלומוב החצי השני של ה"צד האחר", מאחל לכולנו שנת היפ הופ פורייה.

 
713 - סרט רע - מהאלבום 'קלאונולוגיה'

עידן בן נון –
אלבום השנה שלי זה ג'וניברסל, סתם. מתלבט בין סנדויץ' פועלים לאורבנולוג'י של זיקיי אני אוהב מאוד את שניהם
שיר השנה שלי זיקיי ומאס - מאדנס

בשנה האחרונה הוצאתי שלושה סינגלים לרדיו אין לך מה לדאוג 2011, שאני מארח שם את עוזי פוקס, הדרך ארוכה מארח את רעות רז ושואו, מתוך האלבום הולך יחף(שהפיק ניצן קייקוב) שיצא בשנה הקרובה.

מה קרה השנה?
הופעתי עם אורטגה (החזיר אותי לעניינים) , וככה גם הגעתי לרדיו מאד מאן, אני עושה שם תוכנית שמתעסקת בהפקות מוסיקליות , עם אלמוג טבקה
AKA L-Moe מפיק מוסיקלי עם השפעות היפ הופ דאבסטפ ופאנק.

מה יהיה בשנה הבאה?
אני ו
L-moe עובדים על EP חדש שלי שנוציא . אני אוציא את הולך יחף אלבום הסולו שהקלטתי לפני 3 שנים הופעות שלי והופעות של אורטגה וחומרים חדשים... :)

עידו מימון –
שיר השנה שלי - נצ'י נץ' - דבקה
אלבום השנה שלי - נצ'י - צדיק אחד בסדום
בשנה האחרונה הייתי עסוק בלהתחיל לבנות את החיים שלי מאפס, להקים אולפן ביתי, ולעשות את האלבום הראשון שלי כמפיק שייצא בחורף, תחת ייעוץ ההפקה של יוסי פיין ומיקס של אורי שוחט ויוסי, ולהמשיך ללמוד לגדול ולהתפתח בכמה שיותר תחומים שקשורים למוזיקה

רוצה לשלוח המון אהבה וברכות הצלחה לכל מי שנמצא בסצנה הזאת ועושה רק את המוזיקה שהוא מאמין בה, ולא את המוזיקה שהכי מצליחה בהכרח, גם אם זה לא תמיד נראה לו משתלם, אני מבטיח לכם שאחרי זה תוכלו לחיות עם עצמכם בשלום הרבה יותר גדול רק בגלל שהלכתם בדרך שהרגישה לכם אמיתית ולא בדרך שהרגישה נכונה, חוץ מזה שלדעתי תור הזהב האמיתי של ההיפ הופ עוד לפנינו, רק תמשיכו להאמין במוזיקה האמיתית שלכם והכל ייקרה נכון


רון נשר (סקיי – האידיוטים)
אמנם מסמנים אותי כאמן מיינסטרים אבל שזה נוגע לפרגון אני מפרגן לאלה שאני אוהב לשמוע
שיר השנה שלי הוא אמנם קאבר בעברית לשיר השנה שלי בלועזית והוא לא אחר מהחיבור בין שניים מהאם סיז שאני יותר אוהב מדובר ב6 רגל 7 רגל של פלד ונצ׳י נץ׳ ללא ספק שיר וקליפ השנה שלי ההוכחה שיש דברים טובים במנחמיה ובפתח תקווה.

אלבום השנה שלי הוא של אותו נצ׳י נץ׳ שללא ספק מוכיח כמה טוב הוא בסולו אולי הבחירה הייתה שונה אם כהן ומושון היו מוציאים את מחשב לכל ילד שאני בטוח (הערה - האלבום יצא ממש בימי סיכום השנה, כך שהכותבים לא הספיקו להתייחס אליו, אור) שיהיה אף יותר טוב מקודמו מוכרח לציין שבמקום השני הגיע לוקאץ׳ עם פלטינה אישית אני מעריץ אותו.
מיקסטייפ השנה שלי הוא התלבטות קשה חסיד הוציא מיקסטייפ כיפי ביותר , טי או בי הוכיח שאפשר לעשות את זה טוב וישראלי גם מאל איי, בוקה שוב הוכיח שדה גיים הישראלי בא בכלל מלוד , אני לא אהיה משוחד אבל האידיוטים החזירו תהיפ הופ להמונים, אבל מכיוון שאני לא יכול לבחור בנו אני אתן הפתעה ראפר ותגלית השנה שלי הוא זי קיי הבחור נשמע כמו שצריך מבסוט על כל דיס שהוא הוציא עליי ועל הלהקה שלי המון כבוד. אמן השנה שלי הוא פלדדדדדדד עם שירים כמו כף כף אי אפשר שלא לאהוב אותו פאקינג כוכב.

אני השנה פחות התעסקתי בדיסים ומלחמות למעט לך צ׳אן על האף ותימנינג׳ה וסתם למען הסר ספק ביני ובין טי או בי אין ביף הכל נעשה ברוח הספורט ואנחנו מתכתבים די הרבה , ואחרי שהסרנו תספק נעבור לגולת הכותרת כחלק מההרכב האידיוטים הוצאתי את המיקסטייפ מי אידיוט בניצוחו של מעיין ברגמן והחזרנו את ההיפ הופ למועדונים הופעתי על כל במה אפשרית מול כל קהל אפשרי וזאת ההוכחה שעם מפיק כמו 69 אי אפשר לפספס אין אחד שלא זז כמו אידיוט השנה.

בשנה הקרובה עתיד לצאת סוף סוף אלבום הסולו הראשון שלי אלבום שיארח בתוכו כמעט את כולם עם מוזיקה מכל הסגנונות של הז׳אנר אני בטוח שהרבה ירימו גבה אחרי שישמעו אותי קצת בסגנון המחתרתי אלבום בהפקה מלאה של עמרי 69 סגל ובהפצה מאוד מפתיעה עוד אני מתארח באלבום המדהים של עמרי שהוא הבולט מבין האלבומים עליהם אני אופיע השנה הקיצר חפרתי מלא שנה טובה ומלאה בשחור מוזיקלי.

 
פלד ונצ'י נץ' - 6 פוט 7 פוט (קאבר לשיר של ליל' ויין)

טדרוס (אקסום)
שיר השנה שלי ללא ספק הוא "תן להם בראש" של פלד. ביט שמן ובועט כמו שביט היפ הופ קלאסי צריך להיות, ופלד שכבר שנים רק מעלה את הסטנדרד של ההיפ הופ בארץ ברמת כתיבה, חריזה, פאנצ'ים, פלואו וכריזמה על הבמה (בשקט הוא בין שלושת הראפרים הכי טובים בארץ), רוכב על הביט הזה כמו טנק מרכבה לתוך המוח! אין מצב שאני לא מתחרפן כשאני שומע את השיר הזה! אני גם חייב לציין לשבח את הקליפ של השיר הזה, שכולו "וואן טייק" אחד ארוך ללא עצירה או קאט אחד (!) בבימויו של פלד עצמו, כשבן פלחוב הגאון מאחורי המצלמה, אחת היצירות הגאוניות! בכלל השנה האחרונה היא בסימן חזרתו של האולדסקול היפ הופ למרכז העניינים, כשמובילי הדגל הם פלד ונצ'י נצ' אחינו היקר (שגם שיתוף הפעולה ביניהם בגרסת פלד ל-" 6 פוט 7 פוט" של ליל' וויין זה אחד הקטעים  המגניבים של השנה!), ואני הכי מברך על זה. יאללה בואו נחזיר את בית הספר הישן!!

אלבום השנה – אלבום השנה שלי הוא אלבום הבכורה של "היאמאנז". יובל "ג'וב" ווהב וצדוק גרמה, בהפקתו של שי 360, הצליחו לשלב בין דאנסהול מקפיץ להיפ הופ מרענן לבלדות אר נ' בי מקסימות, ועדיין להשרות בכולם את הטאץ' המיוחד שלהם. (מהתראות כמעט יומיומית עם יובל אני יכול להגיד לכם שהוא אחד הכותבים והמלחינים הסופר מוכשרים שיש, רק לשמוע אותו לבד עם גיטרה זה משהו לא נורמאלי!) בהחלט אחד האלבומים המוזיקליים ביותר שפשוט כיף לי לשמוע! דבר נוסף, אמנם הם יצאו ממש הרגע, אבל גם האלבומים של נצ'י נצ' "צדיק אחד בסדום" ושל כהן@מושון "מחשב לכל ילד" ראויים לשבח, כל אחד בתחומו לוקח את ההיפ הופ עוד צעד קדימה, ואני מאמין שנשמע עליהם הרבה השנה. כל הכבוד!

מה עשיתי השנה? – בעיקר הופעות בארץ ובחו"ל  עם אקסום, היינו בארה"ב בחגיגות יום העצמאות של ישראל בוושינגטון, יצאנו לתור משגע חושים באירופה (רוסיה, אוסטריה, צ'כיה וגרמניה), השתתפנו בשעשועון "101 דרכים לעוף משעשועון" של "רשת" שצולם בארגנטינה, השתתפתי גם ב- "לעוף על המיליון" של ערוץ 10 (עפתי כמו גדול חחח) ובקיץ שעבר הנחיתי תכנית ילדים בערוץ "ניקולודיאון"  (אחת החוויות המדהימות של החיים שלי!), ככה שדי נהניתי מהחיים השנה. אבל יאללה חוזרים לאולפן!!!

מה מתכנן לשנה הבאה? – השנה הבאה הולכת בשבילי הולכת להיות אינטנסיבית לגמרי מבחינה מוזיקלית: אקסום עובדים באנרגיות מפוצצות באולפן, המצבר מלא ויש כבר כמה להיטים שישרפו לכם את האוזניים בדוק! במקביל אני עובד על שירים עם אמנים נוספים כמו הוריקיין קתרינה (נציגה אתיופית נשית בעולם ההיפ הופ, כישרון מטורף, צפו לבום!), רבל סאן מקולולוש, פלד כמובן, אליעד נחום (זמר אר נ' בי/ פופ עם קול מדהים, הרגע שחרר אלבום וסינגל ראשון עם ההרכב "טריפל", משחק בתכנית "אליפים"), ניר גבר, יובל ווהב מהיאמאנז והרשימה עוד ארוכה. בקרוב מאוד ייצא קליפ לשיר משותף של אקסום עם פלד וכהן@מושון (מתוך האלבום שלהם "מחשב לכל ילד"), קליפ חדש של אקסום כרגע בשלבי עריכה ואוטוטו יוצא לאוויר העולם, עוד חמישה קליפים מתוכננים להצטלם בחודשים הקרובים (חלקם של אקסום), ואפילו כמה הפקות טלוויזיוניות עומדות על הפרק. כמו שאומר שחר חסון: "אח שלי, עובדים!" ונסיים בברכת חג חשמל ושנה שגעת מוזיקלית לכל עם ישראל!!

 
נצ'י נץ'
אלבום השנה שלי - לוקץ' - פלטינה. הייתי עד לעשיית האלבום המעולה ועדיין הופתעתי בטירוף מהתוצאה. אלבום מצוין, בנוי מעולה ומשאיר רעב לעוד מלוקץ'.
מיקסטייפ השנה שלי - זי.קיי - אורבנולוג'י. כנ"ל לגבי הפרויקט הזה. שמעתי הרבה ממנו והתארחתי בשני קטעים ועדיין.. עפתי לחלוטין מהתוצר הסופי. זי.קיי הוא אמסי מופתי. יש למה לחכות ממנו.

שיר השנה שלי - כהן@מושון - קלאסיקלטת.

בשנה האחרונה עשיתי מס' שיתופי פעולה נחמדים וכמובן יצרתי יחד עם שקל ואורי שוחט את אלבום הבכורה שלי, שיצא בחודש שעבר לאוויר העולם. במקביל חיזקתי את העבודה עם בוקה ומתוכננים לנו כמה וכמה דברים משותפים ביחד. כנ"ל לגבי לוקץ', צ'ולו, סולג'יי, טונה מן-ג'ונס, עידו מיימון וכמובן שקל הגאון.

התכנון שלי לשנה הבאה הוא לכבוש את העולם. נראה אם ייצא לפועל.

   
כהן@מושון - מלמעלה עד למטה - מהאלבום 'מחשב לכל ילד'

אורטגה
אלבום השנה: קוואמי - בתור ילד שמעתי המון פורטיס וכשגילתי שהוא מפיק לקוואמי את האלבום ידעתי שאין סיכוי שאני לא יעוף על זה וככה היה , הסאונד המתכתי של הדיסטורשין של החלבות עם הטקסטים של קוואמי + להיט מקום ראשון בגלגץ הנחיתו פה פשוט אלבום מופת מחאתי , נוקב שהשאיר אותי עם טעם של עוד.

שיר השנה: כהן את מושון - חלומות רעים
ממש אהבתי את הסאונד מהאייטיז בשילוב הסי פארט המצוין של כהן ( שמתגלה בתור אחלה זמר) הם פשוט באים טוב ומשדרגים החבר'ה ממש.

מה אני עשיתי השנה:
פרויקטים:
התחלתי לעבוד עם קבוצת המפיקים "ראו טייפס" והוצאנו ביחד את האלבום
" סנדוויץ' פועלים" שהספיק למכור מעל 500 עותקים בחודשיים (מעל 450 עותקים דיגיטליים שנמכרו ב5 דולר , מחיר נמוך בכוונה כדי להרגיל את הקהל לקנות דיגיטלי בעתיד) וזה פשוט אדיר לראות כמה אנשים נפתחים יותר ויותר לקנות אלבומים און ליין!

הקלטתי מיקסטייפ עם ההרכב החדש שאני חלק ממנו "שאטגאנז " ( עם שי 360 וטונהמן ג'ונס) המיקסטייפ יוצא ממש בחודשים הקרובים וממש כיף להיות בהרכב שוב עם כאלה אמ.סיז ברמה

חו"ל
הקלטתי עוד טראק (בנוסף ל2 הראשונים שהוקלטו לפני שנה) לאלבום הבינלאומי של סקאזי שאמור לראות אור בארה"ב אירופה ויפן בחודשים הקרובים הטראק הוא בסגנון דאבסטפ ויצא עם האלבום, ההצעה באה מהליקון ושמחתי להקליט קטע לאלבום עם כזה פוטנציאל בינלאומי.

הטיסו אותי ללוס אנג'לס ( פעם שלישית שאני זוכה לטוס לארצות הברית במסגרת המוזיקה) להקליט עם החבר'ה המקומיים שם בקיץ האחרון כמו טי.או.בי וטאלנט דיספליי הקלטתי שם גם עם בוסקילז שלא שיתפנו פעולה מאז הרימיקס לאחושלינג.
אחרי זה טסתי לניו יורק לפגישה עם לייבל יהודי מגניב שנקרא " שיימספיד" ואנחנו במשא ומן לגבי שיתוף פעולה עתידי.

הופעות :
בגזרת ההופעות הופעתי לא מעט, המון במסיבות דאבסטפ לצד הדי ג'ייז בגדולים בז'אנר שבאו לתקלט פה אבל בעיקר על הבמות עם חומר מקומי עם הקרו הופעות החדש שלי שכולל את די ג'יי פייפ הגאון ועידן בן המוכשר בתור איש חיזוקים ואפילו הוצאתי אלבום הופעה חיה אבל ה"מיני איחוד" עם לוקץ' בסאבליים בביצוע "זוזו מהדרך" מימי הפי.אר טרופרז היה הכי מגניב ללא שום ספק.

מדיה:
התארחתי בכל מיני תחנות רדיו וזכיתי לעשות את אחד הדברים שאני הכי אוהב במוזיקה הזאת - פריסטייל!
התראיינתי למגזין " עכבר העיר" על ההשקפה שלי על ההיפ הופ המקומי והם קצת הגזימו ונתנו לזה כותרת דרמטית של " ההיפ הופ מת" חח
לקראת הקיץ הוצאתי סינגל עם נועה פארן שנקרא "רגעים" שלתקופה קצרה בקיץ זכה לאחלה השמעות ברשת ג'!
השנה זכיתי לראשונה לתלות אלבום זהב על הקיר שלי על ההשתתפות באלבום בעזרת הג'אם של הדג נחש
על השיר להביא את המכה עוד מימי הפי.אר טרופרז

עשיתי פרסומת מצחיקה \ מביכה לתחרות של פפסי מקס עם ממש מעט זמן , הרבה חופש יצירתיות וסכום כספי שקשה לסרב לו החלטתי ללכת על זה
וחוץ מזה הרמתי את תחנת הרדיו האינטרנטית למוזיקה שחורה " מאדמאן אף.אם" שעומדת על ממוצע יפה של מעל 250 מאזינים ביום !

עתיד:
*
הוצאת המיקסטייפ של שאטגאנז שייקרא " סוף עונת החרוזים"
*
הוצאת מיקסטייפ חדש
*
שיפוץ , שיפור ושידורג מאדמאן אף.אם עם לוח שידורים חדש ופול הפתעות
*
מופע השקה לאלבום החדש
*
וכמובן שעוד דיבורים מעניינים שעדיין בתהליך

רון בי (האידיוטים) –
שיר השנה שלי הוא של סול ג׳י וסאבלימינל נגרום לזה לקרות, שיר ענק של שני יוצרים מדהימים.
אלבום השנה שלי הוא של נצ׳י נץ צדיק אחד בסדום אחלה של דבר. ומיקסטייפ השנה שלי הוא של האידיוטים ולא בגלל שהייתי בלהקה בגלל שלא הרבה הוציאו כשגרה מיקסטייפ של 45 דקות רצועה אחת עם כול כך הרבה אומנים.
מה אני עושה בשנה הקרובה? עובד על האלבום שלי אצל 69 ומתכוון לסיים אותו בחצי שנה הקרובה. ויצאתי במופע חדש למועדונים והמופע הזה מתחיל יום שישי הזה ב09 בתל אביב. וממשיך להיות ההייפמן של הצל.



ראם (עמק הפטיפון)
שיר השנה - סוף הדרך-קוואמי והחלבות ונדב רביד. ללא ספק שיר מבריק. מתוך אלבום מבריק. "סוף הדרך" הוא השיר היחיד באלבום עליו ניתן לשים את האצבע ולהגיד : "זה בטוח היפ הופ". ועוד איזה היפ הופ.

אלבום השנה- אם כבר אמרתי מבריק, אז כמובן "זרים במאה ה-21-קוואמי והחלבות" שילוב מצוין בין טקסטים חכמים ומושקעים, לבין לחנים מצוינים . איזון מעניין בין ביטים מצוינים לגיטרות כבדות.

השנה שעברה על העמק- השנה של עמק הפטיפון, הייתה מלאה ביצירה חדשה.  התרכזנו בכתיבה, נתנו הרבה שעות עבודה על ביטים חדשים, לא מעט הופעות אורח אצל חבר'ה נכבדים. זו הייתה עוד שנה בדרך לאלבום הבכורה. בנוסף הוצאנו לאחרונה את 'אבי נעלבי'- פרויקט שהשקענו בו לאורך השנה והוא תפס תאוצה בזמן קצר. הומור תמיד היה חלק מאיתנו ככה שנתנו לו מקום של כבוד בשיר הזה (:
 
קוואמי - תסחטי אותי - מתוך האלבום 'זרים במאה ה-21' של קוואמי והחלבות

אסף וטאשסקי (המרתף של וטאשסקי)
כאב ראש חיובי. כך מכנים סיטואציה בה עומד לרשות המאמן קאדר שחקנים גדול ומוכשר והוא צריך לסנן מתוכם את הטובים ביותר. בזמן שנכתבות שורות אלה עדיין שורה עלי ההתלבטות – מה הוא שיר השנה? מהו אלבום השנה? אך  בניגוד למאמן, שהחלטה כזו או אחרת שלו יכולה לגרור הפסד, ואף חיכוכים בחדר ההלבשה, במקרה זה כולם יוצאים מנצחים.
זו הייתה שנה נהדרת לסצנת ההיפ-הופ הישראלי. אולי הטובה ביותר. כמעט כל העוסקים במלאכה היו פעילים ושותפים לעשייה ויצירה. מעבר להופעות, מעבר לשחרור החומרים המאסיבי לרשת, ניתן היה לראות – זהירות, עוד קלישאה מעולם הספורט בדרך – המשכיות. לאחר ציפייה ארוכה, אורטגה ונצ'י נצ' ששרפו כל חלקה ורחבה כשהם היו חלק מהרכב/צמד – שחררו אלבומי סולו מופלאים, כשאחד מהם, הוא אלבום השנה שלי. אך לזה, ברשותכם, נגיע עוד מעט.
זו הייתה גם שנה בה נכנסו לתודעה של הסצנה שמות חדשים ומרעננים. המיקסטייפ הנהדר של זיקיי Urbanology, נתן לראפר המוכשר הזה בוסט אדיר, ולאחר ששחרר שני שירים לרשת בתקופה האחרונה ("הפלישה היפ-הופ" ו"מה קורה הערב"), נראה שהוא יהיה מאלה שיעשו לנו את השנה הבאה. כמוכן היה לנו את חסיד שסוף סוף שחרר מיקסטייפ מוצלח לאוויר העולם ואת הצמד המוכשר פיטי-יות' ששחרר מיקסטייפ אף הוא. ברמת ההפקות ראוי לציין את רואו טייפס שהיו אמונים על הפקת האלבום הנהדר של אורטגה וגם על אלבום רמיקסים מצוין ל"תחיית המתים" של פרודוקס. מתוכם ראוי לציין במיוחד את גוואדאלופ שמעבר להפקות אצל אורטגה, הפיק גם את "נצחון" של נצ'י, את "אינדו" במיקס טייפ של פיטי-יות' ובכלל היה פעיל מאד השנה.
עוד דבר שהיינו עדים לו השנה, הוא יחסי הציבור. נראה שהראפרים החלו להבין את כוחו של היוטיוב. השנה הייתה שנה רווית קליפים נהדרים שזכו לחשיפה שלא זכורה לי בשנים האחרונות לשירי היפ-הופ. הראיה לכך היא מופע ההשקה של לוקץ', אליו הגיעו כ-600 אנשים שמילאו את הסאבליים עד אפס מקום, וכמובן, אולי הדובדבן של השנה האחרונה – מופע ההשקה של כהן@מושון, שהוא לדעתי הופעת ההשקה הטובה ביותר שנעשתה בסצנת ההיפ-הופ.
ועכשיו, למנה העיקרית. ציונים רבותיי, ציונים.

אלבום השנה שלי הוא "צדיק אחד בסדום" של נצ'י נצ'. לא אכביר עוד במילים, אחרי הכל כל מה שיש לי להגיד על האלבום, כבר אמרתי (ממש כאן). 
שיר השנה? גם כאן יש נציגות לנצ'. שיר השנה שלי הוא "בום-שאקה-לאק" הבועט, הזועם, הרוצח והמעולה. ראוי לציין, שלטעמי שיר השנה במוזיקה הישראלית בכלל הוא "תסחטי אותי" המדהים של אחד העוגנים החשובים בסצנת ההיפ-הופ המקומית, הלא הוא קוואמי. עם זאת, הוא לא נכלל בסיכום שלי מהסיבה הפשוטה ש"זרים במאה ה-21" המופתי, איננו אלבום היפ-הופ.

ומה עם שנה הבאה? כאמור, אני מצפה לשמוע עוד מהחבר'ה שציינתי למעלה, וכמובן לאלבומים מפלד, אקסום וההרכב הנפלא N.O.D. ואני? אני אמשיך לבלבל את המוח בבלוג שלי "המרתף של וטאשסקי האיום" ואף בתכנית הרדיו שלי ושל מתן שרון  Rhymes&Rhythms (אמרנו שהיחצ"נות בסצנה עלתה מדרגה, לא?).
וזהו. כבוד גדול לאור עמית ולבלוג הנהדר שלו קולות מהפרקט. אמרת "תכתבו כמה שבא לכם"? כנראה שמי שמבשל בערב ראש השנה, ייאלץ לאכול רגל קרושה בערב. ופה הכאב ראש כבר לא נהיה כל כך חיובי.

די.ג'יי ג'ובי
אלבום השנה: אני משוכנע שכולם התקשו בקטגורייה הזאת. לוקץ', נצ'י, אורטגה, כל האנדרגראונד שפרץ החוצה בסדרה של מיקסטייפים, אי.פי'ז ואלבומים כאלה ואחרים, מדהים. יחד עם זאת, כהן@מושון נכנסו לתחרות ברגע האחרון, ולקחו אותה בפוטו-פיניש. "מחשב לכל ילד" הוא אלבום מרשים, מדוייק, עם סאונד מצויין, שני ראפרים עם כריזמה וטקסטים בועטים, ויותר חשוב – חוסר הפחד לעשות מה שהם באמת רוצים ומאמינים בו, כשהדיסק הזה נשמע כמו המשך ישיר של הקודם. מיינסטרים ראפ? אשכנזי-ראפ? סימפולים עם כבוד לקלאסיקות ישראליות? פשוט כהן@מושון. אני חושב ש-"מחשב לכל ילד" יכול לצאת החוצה ולגעת באנשים שלא קשורים להיפ הופ, ולהשפיע בגדול על הרבה מאוד אנשים. ואת כל הנ"ל מוצאים באלבום שלא מספיק לנסיעה מפרדסיה לת"א. מגיע להם. רק הערה אחת קטנה - אם את לא אוהבת היפ הופ, זה לא סבבה.
שיר השנה: נצ'י נץ' – "גודזילה". הכי לא מפתיע, נכון? למרות שלוקץ' ממש קרוב עם "החיים יפים כמו סביבון". הסאונד, הלכלוך, הליריקס. העובדה שעל קטעים כאלה גדלתי, העובדה שנצ'י כל כך מעיף. אני חושב שנצ'י הוא גודזילה, ויש לו את היכולת לכבוש כמה וכמה פסגות.
מה עשיתי השנה: מה אני קשור עכשיו? עבדתי, הייתי קצת בחו"ל, התחלתי דברים, סיימתי אחרים. הוצאתי את "Summer Sessions Vol. 1", פרוייקט קצר בלי שימוש במקרופון (לעומת המיקסטייפים), שעשיתי ביוון וסיימתי בארץ. לא קשור להיפ הופ הישראלי, אבל ניתן להורדה
יש את ליין ההיפ הופ, האשכרה היפ הופ, שהתחלנו להריץ במועדון ה-241 בנמל, כל יום חמישי, ולא בא לנו להפסיק כרגע, אז תראו את זה כיח"צ אכזרי. מעבר לזה, כתבתי עם פישי הגדול ו-
DJ PM שיר חדש שבקרוב ייראה אור וירטואלי, וזה הכי הרבה שבא לי לספר על עצמי J
איחולים לשנה החדשה: שהאמ.סי'ז יפסיקו לחשוב בקטן, שאלה שחושבים מיינסטרים יפסיקו לחקות את חו"ל, שטונמן ג'ונס ותומר יוסף יוציאו את האלבומים שלהם, ושהאהבה תשרה על כולנו.

 
נצ'י נץ' - גודזילה - מהאלבום 'צדיק אחד בסדום'

מתן שרון (Rhymes&Rhythms)
אלבום השנה – "צדיק אחד בסדום" – נצ'י נצ'.
"צדיק אחד בסדום" של נצ'י לא מושלם כאלבום, אבל הוא מושלם כרגע. הוא מייצג מושלם את מה שההיפ הופ הישראלי כרגע, ומה שהוא יכול להיות. הוא לא רק אלבום השנה שלי, הוא אלבום של אחד האנשים שניתן לייחס להם את ההובלה בכיוון הנכון. שומעים שנצ'י בחור עם ראש על הכתפיים וראיה לעתיד. כולם כבר יודעים שאין סצנה באמת, אבל עכשיו מתחיל משהו הרבה יותר משמעותי - המוזיקה הזו הופכת לחלק מתעשיית המוזיקה לאט לאט. לא עד קוריוזים כאלון דה לוקו וסאבלימינל (של היום), הם מצאו לעצמם את הפינה שלהם, בין הקיוסקים ששמים ערוץ 24 למועדונים ביד חרוצים. ההיפ הופ של היום מקצועי, מהודק ובוגר יותר.
נצ'י, כמו אורטגה, פלד, חסיד או כל מי שגדל על הפי אר טרופרז, יודע טוב מאוד שחייבים לפעול בשיטת Do It Yourself ומיישמים. גם בוקה, אן או די,טונהמן, זי קי ופי טי יות' פועלים באותה הגישה, וזה מוביל למוזיקה כנה יותר, בוגרת יותר ומושרשת יותר. וממש כמו בדימוי האהוב של נצ'י – 300 הלוחמים הספרטנים עד יכבשו את העולם.

שיר השנה – "מוזיקת נשמה" – חסיד
נו, אז בחרתי שיר מ2009 כשיר השנה. אם לגלגל"צ מותר לבחור שיר מ99 כשיר העשור של תחילת ה2000, גם לי מותר. פאק, מה תעשו? תתבעו אותי? אני כולה בלוגר. השיר הזה יצא אז, אבל שוחרר רשמית רק עכשיו עם "מלך הפאנק", המיקסטייפ המצוין של חסיד. אבל לא זה למה הוא נבחר כרגע. "מוזיקת נשמה" הוא סממן מושלם לשנה האחרונה.
בדומה ל"סוף דבר" של נצ'י, מועמד רציני בפני עצמו לשיר השנה, "מוזיקת נשמה" הוא קטע כנה ששופך את כל הלב. חסיד ייחס לעצמו את ההפקה הלא מקורית, אבל הכל כך תואמת, של Hustler music, ומתעלה לטעמי גם על הביצוע המקורי של ליל ווין. באופן מרגש, אמיתי וכל כך מדויק מתאר חסיד את החלומות של כולנו, גם הלא ראפרים, רק להצליח ממה שהם אוהבים. דווקא הזמן שעבר מאז שהשיר הזה יצא עושה אותו כל כך חד ובהחלט משאיר אותו כשיר השנה שלי.

(הערת עורך: מתוקף צניעותו מתן לא הכניס כאן את הביקורת שהוא כתב על המיקסטייפ של חסיד ועל האלבום של נצ'י. הוא שכח שכאן זה לא נענע10, את האתיקה השארנו בחוץ. אז הנה)

מה היה לי השנה?
נו, התחלתי כבלוגר מצ'וקמק וכך אסיים. Rhymes & Rhythms Till I Die. מודה, דילגתי לכמה מדיות חדשות. כבר פתחתי לבלוג עמוד בפייסבוק, התפתחתי לתוכנית ברדיו במאד מאן אף אם (שלישי ב17:00 עם וטאשסקי האיום. הוא יותר חביב מאיום), התחלתי לכתוב את מדור המוזיקה במקומון של מודיעין והפכתי לכתב ההיפ הופ והמוזיקה הישראלית של נענע10. כן, זה הייתי אני שכתב על דיוויד ברוזה. אני יודע, אני יודע. חוץ מזה, אני ממשיך לשנה שלישית בדרך לתואר, כותב קומדיית סטלנים ישראלית (מפיקים, זה ההזדמנות שלכם), עובד בעד עבודה כהשלמת הכנסה, מבלה עם חברה שלי וגיק מספיק כדי להחזיק חשבון טוויטר פעיל. לא, גם אני לא יודע מתי אני מספיק להתקלח.

מה יהיה שנה הבאה?
כמאמר המשפט הפולני – אם יהיה יותר טוב, אמות. לא, ברצינות, אם יתווסף לי דבר אחד נוסף כנראה אמות. מישהו רוצה להרים תכנית טלוויזיה של Rhymes&Rhythms?

סול ג'יי
קודם כל שנה טובה ומבורכת לכל עם ישראל, בע"ה שהשנה הבאה תהיה יותר טובה מהקודמת.
שיר השנה ואלבום השנה שלי שייכים שניהם לאח שלי היקר נצ'י נצ' שכל פעם מתפתח ומעלה את הרף בכמה רמות.
האלבום "צדיק אחד בסדום" בעיני טוב בכמה רמות מהפרויקט האחרון שלו עם פרודוקס והוא גם סימן לבאות של מה שהוא הולך לעשות פה. השיר שהכי התחברתי אליו מתוך האלבום הוא "בלב המלחמה" אני תמיד אוהב יותר שירים עם מסר ותוכן, מה גם שהביט ששקל עשה שם (ובכל האלבום בכלל תאמת) ענק.
שמעתי גם כמה שירים חדשים של בוקה שלא יצאו עדיין, יש הרבה מה לצפות, בע"ה שיצא האלבום הרשמי שלו בקרוב.

אז ככה, בשנה האחרונה היו לי הרבה התקדמויות לצד הרבה עיכובים. הקלטתי שיר עם סאבלימינל (נגרום לזה לקרות) שפתח את האלבום האחרון שלו, יצא סוף סוף ובשעה טובה הקליפ והסינגל שהקלטתי עם סקאזי (
warrior) מתוך האלבום הקרוב שלו.
בוקה נצ'י ואני הוצאנו קליפ בתחילת השנה (
i.h.h.a). יצא האלבום של סאבו וקוטי שהופק והוקלט רובו בג'מייקה ועל אחד השירים תוכלו לשמוע את בזוקה, נצ'י ועבדכם הנאמן (onmy way). יצא האלבום של 713 (קלאנולוגיה) הרכב אנדרגראונד היפ-הופ שהתחלתי את הדרך שלי איתו (רוב השירים שם גם בערך מאותה תקופה) האמא של ההארדקור.
בנוסף לכל העשייה מסביב התרכזתי גם בשני פרויקטים שלי לבד. הראשון הוא אלבום הבכורה שלי בעברית, בע"ה בשנה הקרובה יראה אור ובימים אלו ממש מצלמים קליפ לאחד השירים מתוכו ("מריאנה" - הופק ע"י אורי שוחט). האלבום הוא אלבום רגאיי/דאנסהול בעברית עם דגש על מסר.
הפרויקט השני הוא אלבום שלם בפאטווה, בהפקה של גוואדאלופ(ריג'וייסר) מפיק היפ-הופ מטורף מהחברה של raw tapes. האלבום הזה קצת יותר הארדקור, משלב היפ-הופ עם ראגא עם קצת ג'אנגל ועוד קצת הזיות, גם הוא יצא בשנה הקרובה הבאה עלינו לטובה.

אז לשנה הבאה התכנונים הם לשחרר את שני הפרויקטים האלה ועוד שירים שהתארחתי בהם (לא נהרוס את ההפתעה) ובכלל ליצור עוד הרבה מוזיקה עם נשמה לאנשים, מעבר לזה אי אפשר לתכנן הרבה.
ברכות

 
פלד - תן להם בראש

שאק (פיטיות')
שיר השנה שלי הוא פלד-"תן להם בראש": אחד האמסיז הכי טובים בארץ, אם לא הטוב שבהם. הגשה חריפה, פלד מראה דומיננטיות ושליטה מלאה על הביט, תוך כדי חריזה ייחודית שתרם יצא לי לשמוע בארץ, פזמון לא סטנדרטי, וכל זה עטוף בהפקה מסיבית והדוקה ע"י כהן ואורי שוחט. ללא ספק אחד מהשירים שמעיפים אותי מהכסא בכל פעם שאני שומע אותם. חשוב לציין, שהקליפ לשיר הנ"ל (שצולם בטייק אחד) מסוג הקליפים שמדביקים אותך למסך לכמה דקות, ושומר על הרף הגבוה שהציב השיר.

אלבום\מיקסטייפ השנה שלי הוא של זיקיי-"אורבנולוג'י": אחרי הפרדה/פירוק/הפסקה של הצד האחר, זיקיי כמו רבים וטובים לפניו פנה לקריירת סולו. לפני יציאת המיקסטייפ היו ציפיות מאוד גבוהות לגביו, ולדעתי זי עמד בכולם. אמסי חד, בעל פלואו הרסני ו-ווקאליות מיוחדת (כמה ראפרים באמת יודעים לשיר?), עד כדי כך שגם על הפקות של ראפרים יותר גדולים בעולם זיקיי הצליח להעלים ראיות של האמסיז שהיו לפני, ולהיכנס לנעליים הגדולות. אסור לשכוח, שיש גם חלק מסוים של הפקות מקוריות בפרויקט שלא נופלות מההפקות תוצרת חו"ל, ומשאירות טעם של עוד לקראת האלבום העתידי.

מה עשיתי בשנה האחרונה
בשנה האחרונה הוצאתי (ביחד עם ההרכב שלי, פיטיות') מיקסטייפ ראשון, חינמי+עותקים שרובו מורכב מחומרים מקוריים שנאספו במהלך השנה. בנוסף, סיימנו להקליט אי.פי. (אלבום קצר) עם חומרים יותר מגובשים מהמיקסטייפ. ככה שבשנה הבאה אנחנו מתכננים להוציא את האי.פי. בצורה מסודרת, ולעבוד על הפרויקט הבא.

טונהמן ג'ונס
שיר השנה:
לדעתי אנחנו מעטים מידי וחברים מידי בשביל לבחור שיר אחד שהוא שיר השנה, נגיד רק כי הייתה שנה מעניינת מאוד ושכל מי ששחקן רציני עשה דברים גדולים השנה. אבל זו תהיה תשובה די משעממת, אז נניח שהיית מצמיד לי אקדח לראש ושואל, אז הייתי עונה בפחד ש"תסחטי אותי" של קוואמי הוא שיר גדול ומיוחד שקיבל גם יחס מתאים ברדיו. ואז כמובן הייתי אומר לך: "תראה ! רקון!" ותופס לך את האקדח, ואומר לך ולכל החברים שלך העיתונאים שהרסתם את המדינה ושיש לך 3 דקות למחוק את כל השקרים שכתבת עליי, בעיקר את החלק הזה: "לדעתי אנחנו מעטים מידי וחברים מידי בלה בלה בלה..." יאללה יאללה, לפחות תכתוב משהו אמין.

אלבום השנה
כנ"ל לגבי אלבומים ומיקסטייפים, יצאו דברים יפים ומתוך 5 ששמעתי, 4 מהם שמעתי תוך כדי ההקלטות והייתי מעורב באיזושהי דרך, אז לך תבחר אלבום שנה, אבל זו תהיה תשובה משעממת, אז אני אכתוב לך מסודר לפי מקומות את הרשימה החשובה באמת
1. שירלי בוגנים
2. אפרת דור
3. נעה תשבי
4. ימית סול
5. נינט
6. סיוון קליין
7. שחר רוזנצוויג
8. אלונה טל
9. מישהי ששכחתי בטח ומגיע לי מכות על זה
10. אני מכיר אותי, הייתה עוד אחת

מה עשיתי השנה?
אתה ממס הכנסה? לא? אז ככה: הזדקנתי אבא'לה, נפלתי חזק במורטל קומבט ארמגדון, כן, 10 שנים מאוחר מידי, הקלטתי מיקסטייפ, גנזתי מיקסטייפ, תרמתי את שמי ללהקה שלי, יש לנו לוגו חדש, הוצאנו סינגל ראשון יחד עם דורי בן זאב (!) בשם פסיכולוג, הפקתי שיר לנצ'י, לחסיד,  הפקתי כמה שירים לאלבום של זמרת העל גלי שדה, הקלטתי שיר לאלבום של עידו מימון, הקלטתי מיקסטייפ קונספט עם אורטגה ושי 360 (שאטגאנז!) שבטח ייצא בקרוב, וכמובן הופעות הופעות הופעות! מי שעוד לא יצא לו לראות, לו לראות, שיידע שהוא מפסיד התחלה של משהו מאוד מאוד מעניין ומסיבה פסיכודאלית של היפ הופ מעורבב עם פ'אנק, דיסקו ורוקנרול בה אני נוהג להביך את עצמי מול קהל עצום של דוגמניות .

מה יהיה?
אם נשאר רגע על הדיסקו, אז בשבועות הקרובים ייצאו שני שירים חדשים שיהיה הרבה יותר דיסקו
מאשר היפ האפ, אני בתקופת הגלאם עכשיו. בשנה הקרובה מתוכנן לצאת האלבום שמוכן כבר שנים
וכנראה שאשקיע את רוב הזמן בהופעות ובהקלטות חומרים חדשים עם הלהקה, עם זאת,
יש כמה פרויקטים מוזיקליים מאוד מעניינים שאני עתיד להפיק ועוד איזה תחום מעניין שאני מחכה כבר יותר מידי זמן להיכנס אליו, אתם לא בעניין של לפספס נכון?
תבואו.

תודה רבה והעיקר שנהיה בריאים, אמן! שתהיה שנה טובה לכולם!

 
טונהמן ג'ונס - פסיכולוג

רון כהן (נמש)
אלבום השנה: זיי.קיי- אורבנולוג'י 1.0. עוד לא היו מספיק פעמים שראפ נשמע כל כך טבעי בעברית.

שיר השנה: טונהמן ג'ונס - פסיכולוג. למרות שהלב שלי נוטה לצד היותר הארדקור בראפ, אין לי ספק שטונה הוא מתמודד ראוי לראפר הכי טוב כיום בארץ. היכולות שלו מרשימות בכל פרמטר: כריזמה,ליריקס ופאנצ'ים מצחיקים,פלואו, מקוריות - הכל בעצם. רק לבחון אותו כפרפורמר בזמן הופעה חיה לא יצא לי עדיין.

מה אני עשיתי השנה?
קודם כל השנה עשיתי שני צעדים חשובים מאד שהשפיעו עלי, הראשון בניהם הוא שהשתחררתי מהצבא אחרי שלוש שנים כחייל קרבי. הדבר השני הוא שהחלטתי להיפרד מקבוצת הראפ "אפרקאט", הבית המוזיקלי שבו גדלתי בחמש שנים האחרונות. השנה המשכתי לארגן בכפר-סבא מעגלי פריסטייל יחד עם אשר "ג'הבי-מאן", הבאנו לרחוב אומנים כמו פישי הגדול,קנדוג-קדס וצ'ולו.
בנוסף הפקנו ערבי אופן מיק בשם "אקספרס" גם בכפר-סבא, שגם בהם הופיעו מיטב האומנים בסצינה.

בתור אומן פתחתי בלוג בו אני מפרסם כל שבוע סרטון עם קטע ראפ חדש. בנוסף ניצחתי השנה את תחרות הבאטלים "
Battle Of The Year". כל זה בזמן עבודה שקטה על E.P בשם "21" שאמור לצאת עוד ב2011.


קוואמי
שיר השנה :
Journey called life – Soul-J
סול ג'יי בעיני הוא אחד הזמרים/מבצעים הכי מרגשים ומרשימים בארץ בכלל, הרבה מעבר לתחום ההיפ-הופ והראגא. השיר הזה משדר את כל מה שהוא עושה- שילוב של חספוס וכנות יחד עם צניעות ורגישות. האלבום שלו הוא לבטח אחד משני האלבומים שאני הכי מצפה להם השנה יחד עם זה של טונהמן ג'ונס.

אלבום השנה :
זו הייתה שנה מעולה לראפ המקומי,והיה קשה להחליט, מכיוון שמאד אהבתי גם את "סנדוויץ' פועלים" של אורטגה ורואו טייפס, גם את "צדיק אחד בסדום" של נצ'י נצ', גם את אורבנולוג'י מיקסטייפ של זי.קיי, גם את מלך הפ'אנק מיקסטייפ של פ'אנתי חסיד וגם את אלבום הבלוז של סגול 59. אם היה אפשר לבחור שני אלבומים הייתי בוחר ב"מילה מדוברת 2.0", פרויקט הספוקן וורד המקומי, באלבום יפהפה של אומנים שונים, חלקם ראפרים מהשורה וחלקם לא, שתחת ניצוחם המוסיקלי של המפיקים ג'וזף וטאבו פלוס ,בעיני הוא פריצת דרך מרגשת בתחום הזה בישראל. ואם אהיה חייב לבחור רק באלבום אחד הרי שאלבום השנה שלי הוא "המאסטר של המסקינטייפ" שהוא בעצם מיני-אלבום הבכורה של
N.O.D. ובעיני הוא אחד הדברים הכי מקוריים, מבריקים ומחממי לב ששמעתי בתולדות הראפ בישראל.

עבורי אישית השנה האחרונה הייתה אחת המטורפות ביותר שעברו עלי. במרכזה הייתה יציאת האלבום של החלבות ושלי, "זרים במאה ה-21", שהופק ע"י רמי פורטיס. הופענו יותר משהופענו אי פעם, עבדנו קשה מתמיד, והתגובות היו מדהימות ומרגשות מתמיד. לתוך כל הטירוף הזה הגיע המאבק החברתי, שהרגשתי שבמידה רבה חלק גדול מהשירים שלנו, במיוחד באלבום הזה, קצת חזו. באופן טבעי להיות חלק מהמאבק ולהופיע בו בכל מיני הזדמנויות הפך לשלב המשמעותי הבא עבורי בשנה הזאת, כשתוך כדי גם הוצאתי שני שירים למאבק, אחד לבדי ("אסור להישבר") והשני עם קולגותיי האדירים- וולקן, קלין, קלקידן, סגול59, אלפרבר, מוחמד מוגרבי ופישי הגדול. לשמוע את השיר הזה -"רשימת דרישות"- פעמיים קצת לפני שהתחילה הפגנת החצי מיליון וגם בתום ההפגנה שלפניה היה עוצמתי בטירוף.
.
בשנה הבאה עלינו לטובה אנחנו מתכננים לעבוד על סקיצות לאלבום הבא ולהעלות כמה הופעות מגניבות שאני מנוע בינתיים מלספר עליהן, אבל פרטים בקרוב אני מאמין. תודה ושנה טובה!

 
בוקה מארח את נצ'י נץ' וסול ג'יי - IHHA - מתוך המיקסטייפ Israeli Hip Hop Airlines של בוקה

אור עמית (קולות מהפרקט)
וואו, הגעתם עד לכאן? מרשים ביותר. קצת מצחיק לסכם שנה שכל המושאים שלה למעשה סיכמו אותה, אבל שיהיה, למה לא.

אלבום השנה:
לא קטגוריה פשוטה בכלל. חרשתי על IHHA של בוקה לא מעט זמן, סקיי הגדיר את זה טוב ונתן לו את הלייבל 'דה גיים' הישראלי. אני חייב להסכים. מאד אהבתי – לפרקים – את האלבומים\מיקסטייפים של חסיד, פיטיות', אורטגה, זיקיי ולוקץ'. האלבום של כהן@מושון, נכון לכתיבת שורות אלה, עדיין עושה את דרכו אליי.
חייב לתת פרופס גם ל'אידיוטים' שלדעתי הם ההוכחה שלא חייבים להיות ראפרים גרועים כדי לעשות מוזיקה מסחרית, אבל כל עוד אין לי את המיקסטייפ בפורמט רצועות זה פוסל אותו אוטומטית.
גם רואו טייפס הפציצו עם אלבום המיקסים לתחיית המתים, כהן אומר שגם הרמיקסים שלהם לפישי חזקים, ולכהן יש אחלה טעם, אז נאמין לו. אבל אלבום רמיקסים – טוב ככל שיהיה – לא יכול להיות אלבום השנה (אלא אם זה ReAnimation, אבל זה לא קשור)

אז מי נשאר? נשארתי עם שני אלבומים שסצינה שלמה חיכתה להם הרבה מאד זמן אבל איכשהו שככו בגל הריליסים הפסיכי של השנה האחרונה, ועם אלבום אחד מצופה שעמד בציפיות, אבל בעיקר השאיר רצון לשמוע את האלבום הבא. בגלל שנמאס לי לדבר בקודים אני אדרג:
3. 713 – קלאנולוגיה: מדובר באלבום מעולה שבאמת השלים חתיכה חסרה ברצף בין DDD לפרודוקס. ראפרים מצוינים, רעבים, הארדקור במיטבו. הבעיה שלו היא שהסאונד שלו לא מבריק, ויש לו את הבעיה הרגילה של אלבומי בכורה – החומר לא תמיד אחיד ברמה שלו. גם העובדה שאנחנו יודעים איך נצ'י וסול ג'יי (למשל) נשמעים היום קצת פוגעת באיכות שלו. עדיין, ממרחק של זמן לדעתי האלבום הזה יעלה לרמת קלאסיקה נוסח DDD.
2. משלוח מיוחד – פלדואורטגה – האלבום הזה הוא פגז. אין מילה אחרת לתאר אותו. כל הליקויים שדיברתי עליהם באלבום של 713 (סאונד, חוסר אחידות וכו') לא תופסים כאן. כהן ואורי שוחט הפיקו כאן אלבום מעולה. הבעיה שלו (וגם של קלאנולוגיה) הוא מה שנקרא 'אובדן המומנטום'. בגלל שאף אחד לא דאג לדחוף את האלבום הזה, הוא לא קיבל מספיק תהודה ולכן שקע קצת בין האלבומים האחרים שיצאו השנה – עובדה: אף אחד לא הזכיר אותו בסיכום השנה שלו.

אז מה אלבום השנה שלי? האלבום של נצ'י. מדובר באלבום מצוין, קשה להעריך עד כמה קשה לסחוב אלבום לבד מבלי להפוך למונוטוני או משעמם ונצ'י עומד במשימה הזו בצורה מטורפת. החומרים בחצי השני של האלבום גורמים לי בעיקר לחכות על קוצים לקראת האלבום הבא של נצ'י. אני בטוח שיהיה מעניין.

שיר השנה:
בואו נראה, עפתי על הריליס של השאטגאנז, מאד התאכזבתי כשלא היה לזה המשך, בינתיים. מדובר בשלושה אמ.סיז מצויינים, מאד מוזיקליים, וזה בהחלט טיזר מעניין לאלבום שלהם.
מאד אהבתי את 'ביתהספר' ו'7 על המיקרופון' מהאלבום של 713, אחד בעיקר בגלל הסימפול הגאוני שבו (ובגלל הבית של דון ג'יי, אני חושב שכבר כתבתי על זה בביקורת האלבום שלהם) והשני בגלל שהוא מבחינתי המשך ישיר ל'אני כבר כאן' – סוג של ante up כזה, רק בעברית פזמון שאין לך מושג שאתה לומד אותו עד שאתה מוצא את עצמך חוזר עליו בריפיט בראש, כמו תקליט שרוט.
חייב לתת פרופס גם ל'עט החפירה' מ'משלוח מיוחד' של פלד ואורטגה. ביט גדול, פ&א (זה עובד יותר טוב באנגלית) במיטבם, ופזמון אדיר של כהן.
אבל שיר השנה שלי הולך ל'בום שאקה לאק' של נצ'י. אמסי שבא לטרוף את הביט. ביט שבא לבעוט באוזן. ופזמון שמתיישב לך בראש ולא עוזב כמו שר בממשלה. שקל סיפק לו שם את אחד הביטים הכי טובים שנשמעו כאן בהיפ-הופ הישראלי – לא רק השנה, בכלל - ונצ'י פשוט לא רואה ממטר אף אחד.

מה עשיתי השנה?
לא מעט, האמת. התחלתי עדיין ב'תפוז' ואיפשהו אחרי כמה זמן נמאס לי מהפלטפורמה שלהם ועברתי לכאן, אחרי שהבנתי שקשה לשווק את הבלוג רק באמצעות פורומים ומיילים לאותם האנשים פתחתי דף פייסבוק, ואז הגיעה ההצעה מאורטגה להצטרף לצוות של רדיו מד-מן ועזרה לי להגשים חלום של שידור ברדיו. הכרתי עוד לא מעט אנשים טובים – באמת טובים – שתורמים מהזמן שלהם לטובת הדבר הזה שנקרא היפ-הופ ישראלי. לקראת סוף השנה, בעקבות השידור במדמן FM אפילו יצא לי לתקלט במסיבה בג'י ספוט – עוד אירוע הזוי שלא האמנתי שיקרה – ונדלקתי על הקטע (מפיקי מסיבות שקוראים את זה ומעוניינים בשירותי – דברו איתי J), ממש בבאזר של השנה הספקתי גם לעשות איזה מיני פרוייקט שנקרא 'קולות mash-up פרקט' שהפגיש ראפרים מהארץ עם ביטים מחו"ל (ראפרים שקוראים את זה ורוצים להיות על הפרוייקט הבא – דברו איתי). כל זה במקביל לעבודה במשרה מלאה, קורס יזמות באוניברסיטה וניסיון לנהל חיי זוגיות תקינים (ותודה לחברה המדהימה שלי על התמיכה והפרגון בכל מה שאני עושה) – וזה לפני שהזכרתי את המשפחה, החברים והכדורסל. ג'יזס. אה, אם כבר כדורסל - הקלטתי איזה שלושה סרטונים משעשעים יחד עם חבר מהעבודה שבהם אנחנו קולעים כל מיני זריקות מוזרות על סל קטן. אתם מוזמנים לבדוק את זה כאן, כאן וכאן

מה התוכניות שלי לשנה הבאה?
אני קודם כל שוקל לטוס להרביץ לכמה שחקנים ובעלים בNBA. אין מצב שלא תהיה עונה הבאה. פשוט אין מצב. מעבר לזה להמשיך לשדר במדמן FM, להמשיך לכתוב לכם כאן בבלוג ולהמשיך לעשות את כל שאר הדברים שאני עושה. אם השנה הזו לימדה אותי משהו הוא שדברים טובים קורים ושההשקעה משתלמת. לא תכננתי שנה שעברה לעזוב את תפוז, לא תכננתי שנה שעברה 'להכנס' לפייסבוק, לא תכננתי לצלם קליפים של טריק-שוטס (ובטח שלא להגיע ל-10,000 צפיות בפליקס). לא תכננתי להתחיל לשדר ברדיו ולא תכננתי לתקלט מול לא-יודע-כמה-אנשים בחצר של הג'י ספוט (ולקבל מחמאות מדי.ג'יים בחו"ל, בצורה מוזרה).
בעיקר אני מכין את עצמי לקראת שנה של מוזיקה טובה. אני מקווה שהרבה חבר'ה שכתבו כאן – וגם כאלו שלא – ידאגו שהשנה הבאה תהיה עוד יותר קשה לסיכום. זה הזמן – שוב – להגיד תודה לכל מי שעזר להרים את הפרויקט הזה ולאחל – בהנחה שעד שסיימתם לקרוא את זה לא הגיעה שנה הבאה כבר – שנה טובה לכל קוראי הבלוג.

תגובה 1: