יום ראשון, 20 במאי 2012

מד מן עונה 5 פרק 9

הפרק הזה ממשיך את מדיניות ה'האכלה בכפית', הפעם תרתי משמע כשבטי חוזרת להופעה שניה בלבד ב-9 הפרקים. אם קראתם את הפוסט של גדי להב אתם תראו שהמילה שחוזרת שם הכי הרבה היא 'מניפולציה', אבל לטעמי העניין בפרק הזה הוא ההתמודדות של הדמויות עם האמת, ואיך שהם מתמודדים איתה.

בטי
משפט המפתח של בטי הוא 'אני מודה על כל מה שיש לי, ושלאיש אין משהו טוב יותר', כאשר היא מודה על כך בארוחת ההודיה. יש לכך מספר משמעויות - במשך כל הפרק אנחנו רואים את בטי מתנהגת בחוסר-הגינות. משקרת לבעלה כשהיא מודה לו על היחס שלו כלפיה (בעוד שאנחנו רואים את האכזבה שלה ממנו), מסיתה את סאלי נגד דון ומייגן, מנסה להתנחם בקצפת אבל מיד שוטפת את הפה. למעשה המקום היחיד בו היא מרשה לעצמה להיות כנה (וגם זה בערבון מוגבל) הוא בקבוצת שומרי המשקל, אם כי גם שם היא מודיעה שהיא גאה בעצמה - מה שרחוק מהמציאות. בשבוע השני, אגב, חוסר התנועה במשקל רק מדגיש את העובדה שהיא תקועה גם בחייה. 
חוסר ההגינות הזה משתקף, כמובן, במשפט הזה. היא יודעת שאין לה את הטוב ביותר, וזה רק מודגש בעליבות שיש לה על הצלחת לעומת שולחן החג. היא אמנם 'מתענגת' על האוכל, אבל גם עושה זאת בעיניים עצומות, כדי לא לראות מה יש לשאר ולשמר את האשליה.
אגב, מתבקשת כאן ההשוואה בין סצינת ההצצה של בטי למייגן זו של סאלי לרוג'ר ואימה של מייגן. יש כאן הצלבה (אמא של סאלי מציצה למייגן, סאלי מציצה לאמא של מייגן) וגם הקבלה (רוג'ר היה הדייט של סאלי עד למתי שהוא נעלם, בטי ודון היו יחד ועושה רושם שבטי עדיין מתגעגעת). נושאי חוסר ההתבגרות של בטי מוכרים וחוזרים על עצמם לסדרה ומודגשים כאן דווקא אל מול ההתבגרות המואצת שסאלי עוברת בעונה הנוכחית. 

רוג'ר
רוג'ר נמצא במסע הוכחה - בעיקר לעצמו, אבל גם לפיט - את השווי שלו. זה מתבטא, כמובן, בתשלום לגינזבורג ולג'יין, זה ניכר בכל ההתנהלות שלו בפרק - החל מהניסיון (המוצלח) להחתים לקוח חדש, תוך שמירה על חשאיות מדון ופיט, בארוחת הערב כשהוא רואה שמנישביץ' ג'וניר מפלרטט עם ג'יין הוא חייב לכבוש אותה מחדש ועושה זאת בצורה הגסה ביותר האפשרית - בדירה החדשה שלה אותה היא רצתה כדי לפתוח דף חדש. מצב הרוח של רוג'ר והערך העצמי שלו עלו מחדש מאז חווית הLSD, אבל האינטרס שלו נשאר רק רוג'ר.


דון
יש משהו מאד מוזר בהתנהלות של דון, ההשתטות ממשיכה (עם החיקוי של הקול של השטן), אבל זו פעם ראשונה שאנחנו רואים שמעדיפים עבודת קריאייטיב של מישהו אחר על זו של דון. המשפט שלו דון בסוף הפרק 'אני לא חושב עליך בכלל' הוא חזרה לדון הישן (ואגב, יש כאן גם רפרנס לג'ואי מהעונה שעברה, שמפוטר אחרי שפגי אומרת לו 'דון אפילו לא יודע מי אתה', ג'ואי פוטר כיוון שהטריד\התחצף לג'ואן, גינזברג התחצף לדון אבל נשאר בעבודתו). עושה רושם שאחרי שפיט קיבל את התפקיד של השותף הזוטר לדון יש 'מתחרה' חדש בדמות גינזבורג, רק שבניגוד לפיט - שכיבד את דון - גינזבורג לא מכבד אף אחד.
ושוב - בבית אנחנו רואים את דון החדש. הוא מקשיב למייגן שזו מדברת להיגיון שלו ומנסה למנוע ממנו להתקשר (וגם למנוע מהערפילים להכנס הביתה. בטי כבר הייתה פיזית בבית, אבל מייגן רוצה למנוע ממנה להרעיל אותה ואת דון), הוא מתנהל בצורה הרבה יותר קרת רוח מול סאלי (אחרי ההתפרצות על פיט) 


השאר
* ויינר משתמש בדמות של מייגן כדי להיות הסמן של האמת בפרק הזה. היא לא פוחדת לצחוק על החברה שלה כשזו באה לעשות איתה הקראת שורות, אבל גם מודה בפניה על האומללות שלה בקושי להשיג אודישנים. היא מספרת לסאלי על אנה, אבל לא רוצה לבגוד בדון ולספר דברים שהיא לא אמורה לספר. למעשה, המקום היחיד שבו היא מזייפת רגש הוא כשהיא מראה לסאלי איך לבכות.


* בלי להתכוון לפיט גם יש התפרצות של אמת ברכבת מול הווארד "אולי אני אלך אליך הביתה ואזיין את אשתך" התגובה של הווארד הוא זלזול בפיט, ובעצם זלזול בפנטזיה הבלתי מושגת שלו (שמצויירת באמצעות הגעתו של בת' אליו למשרד). האומללות של פיט רק ממשיכה עם הכתבה בעיתון - ההזדמנות שלו להביא את משרד הפרסום לטיימס, אבל הוא נכשל. החבר שלו בוגד בו ודון לא מראה אליו שום סוג של אמפתיה. 


* גינזבורג מצליח להתחצף גם אל דון וגם אל רוג'ר באותו הפרק והוא נמצא על מסלול התנגשות איתם. פתיחת הסצינה במשרד של רוג'ר מדגישה את הבעיה של גינזבורג - בעוד שדמויות אחרות שנתקלו בציור על הקיר מרגישות כאילו הן נשאבות לתוכו ורואות בו עומק, גינזבורג רואה רק את פני השטח (ומצד שני - אפילו שם הוא רואה פרסום). 


זו פעם ראשונה אחרי הרבה זמן  שכל הדמויות המרכזיות נפגשות - דון, מייגן, בטי, הנרי, הילדים, פיט, רוג'ר, גינסבורג, פגי, ג'ואן, קני, הארי ואפילו קופר - כולם שם. אנחנו מתחילים להרגיש את סיום העונה (פרק תשיעי מתוך 14 - הראשון היה כפול. בפועל זה פרק 8 מ-13) ולדעתי יש כאן את הסימן שמכאן מתחילים האירועים הדרמטיים להתרחש. 


ובקטנה - אין לי מושג אם ויינר איכשהו הצליח להביא לכך שהפרק הזה משודר בדיוק עם עליית הסרט 'צללים אפלים', אבל כמו שהוא היחיד שהצליח להשיג את הביטלס - זה לא יפתיע אותי אם זה אכן כך. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה