יום שלישי, 22 בפברואר 2011

סתם כמה שירים ישנים שאני אוהב

האמת שאני קצת מותח כאן את המונח 'ישנים' כי השירים האלו - במקרה הטוב - הם משנת 2002-2003 פחות או יותר.
כמה קטעים שמשתייכים כבר למה שאפשר לכנות האולדסקול של ההיפ-הופ הישראלי. התמזל מזלי והעלו את הקטעים האלו ליו טיוב, ועכשיו הם מוגשים לכם
בויאקה - קומפלט.
בראיון שהוא נתן למתן שרון (TakTik) קוואמי סיפר שבויאקה היה למעשה פרויקט של נימי, הוא צירף את קוואמי כסייד-קיק וקוטג' הצטרף בהמשך. למרות זאת נוצרה בתוך ההרכב הזה דינמיקה מוזיקלית שלא שוחזרה לדעתי מאז. 'קומפלט' - השיר שפותח את האלבום של בויאקה - הוא דוגמה טובה לכך.



GA קלאן - אני כבר כאן
ההרכב GA קלאן (היום מכירים אותם בתור 713) הוא דוגמה טובה להתפתחות של הראפרים הצעירים בארץ, הם התחילו בתור הרכב על גבול הפאתטי שהושפע יותר מדי מהוו-טאנג קלאן ועשה ראפ בעיקר על טהרת הצעקות והצרחות (להיות בהופעה להם הייתה חוויה לא נעימה אי שם בתחילת העשור) והתפתחו עם הזמן להיות הרכב הארד-קור משובח, גם אם לא מאד פרודוקטיבי (אלבום הבכורה שלהם עדיין לא ראה אור יום). השיר 'אני כבר כאן' הוא איזשהי נקודת ביניים, אבל הפזמון של צ'ולו מרים את השיר הזה שני שלבים למעלה.





קאשי - רוח
קאשי הוא אחד האמנים המעניינים והמוכשרים ביותר בסצינת ההיפ-הופ. הוא התחיל בכלל עם להקת הנו מטאל 'אמסטפ', והרוח שלו נשארה עליה גם בEP הבכורה (למרות שכבר לא היה חבר הרכב אז), הוא סומן ע"י גלגלצ במסגרת הפרויקט 'הדבר הגדול הבא' ואלבום הבכורה שלו היה מצוין. מאז קאשי מחזיק אותנו על אש קטנה בכל מה שקשור לאלבום השני שלו, הוא כבר נגע ברוק, ראפ, רגאיי ואפילו מוזיקה יוונית. 'רוח' מאלבום הבכורה שלו הוא אחד השירים הנשכחים והיפים בהיפ-הופ הישראלי.



מומי לוי מארח את קוואמי, מוקי ובייבי ג'י - מעבדות לחירות
בעוד שההיפהופ הישראלי הצליח לפרוץ למיינסטרים דרך רחבות הריקודים, הR&B הישראלי מעולם לא עבר למיינסטרים. אלבום הבכורה של מומי לוי 'היפ-סול' הוציא אמנם מספר סינגלים שהצליחו - כמו 'שמש אדומה', 'שטח ההפקר' ו'זוז מצד לצד' - אבל אלו לא היו השירים האיכותיים בו. השיר 'מעבדות לחירות' הוא שיר מחאה שנע על הסקאלה בין השירה המרגשת בפזמון של מומי לבין ביט אפל ופרנואידי וראפ על גבול ההארדקור של שלושת הראפרים. אחד השירים היותר טובים שלא שמעתם



הפרברים רפיוג'יז - כיכר פארטי
הפרברים רפיוג'יז הוא למעשה אחד ההרכבים הראשונים שהצליח להוציא את ההיפ-הופ מתל אביב רבתי. הרפיוג'יז - והרכב האח\המשך\בנדוד שלו הפי.אר טרופרז - חרטו על דגלם את האנטי תל אביביות ובעיקר חרשו במות עם הופעות. אחד השירים הראשונים של ההרכב היה כיכר פארטי, וכיאה להרכב מגוון (לא זוכר כרגע את כמות הראפרים ונגנים בו, אז נסתפק ב'הרבה') עשה מוזיקה שונה מאד מכל מה שנשמע בזמנו, הרבה תודות למפיק של ההרכב מקדדי ג'י (שהפיק בהמשך גם את האלבומים של פלד ואורטגה ושל תכל'ס - כולם יוצאי הפי.אר טרופרז)



הארכיון ובייבי ג'י - 7 מטר
הארכיון (אבי ואבי) היו צמד ראפרים עם ידע בלתי נגמר בכל מה שקשור למדעי ההיפ-הופ. סאבלימינל סימן אותם בתור פוטנציאלים גדולים (הם אף מתארחים באלבום המצליח ביותר שלו - האור והצל - בטראק שנקרא 'שומו שמיים') אבל הם מעולם לא הוציאו אלבום בפורמט הזה של ההרכב (הוציאו בהמשך יחד עם צ'ה וטאבו פלוס תחת השם '51%' שני אלבומים, כשצ'ה עוזב את ההרכב אחרי אלבום אחד). 7 מטר הוא טראק שהיה אמור להיות באלבום הבכורה שלהם, והם מארחים בו את בייבי ג'י מההרכב 'כלא 6'. הביט של השיר, אגב, יועד לשיר 'הציר' של סאבלימינל.



בויאקה מארחים את כל הסצינה (פחות או יותר) - תהודת זהות
השיר הזה - שסוגר את האלבום של בויאקה - הוא תצוגת תכלית של כל הראפרים הבוגרים בסצינה באותה התקופה.
סדר הראפרים:
קוואמי
צ'ולו
פזמון (רפרנס: איצ'יבאן של פרודוקס)
מג'יק (אז הרביעייה הפותחת)
אורי שוחט (אז הרביעייה הפותחת,  רפרנס: ב'מיקרופון פתוח' - על ידי שוחט עצמו - באלבום של פלד ואורטגה)
סילברדון
קוטג'
פזמון
פישי
שאנן סטריט
הצל
סאבלימינל
פזמון
נימי (רפרנס: בייבי ג'י ב-7 מטר ואורטגה ב'או לה לה רמיקס' של פרודוקס)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה